قامت بلند کوروش هخامنشی زیرسقف موزه ملی ایران

  • 09 آبان 1402 - 7:28
قامت بلند کوروش هخامنشی زیرسقف موزه ملی ایران

دکتر حکمت‌اله ملاصالحی

در معرکه و بساط و بازار معرکه گیری تاریخ ناشناسانِ ایران ناشناس و کوروش نفهم،سخن گفتن و بپا داشتن  آیین گرامیداشت روزی با نام شهریاری نامدار وشخصیتی شاخص و تاثیرگذار و ستوده ومحبوب ، هم در میان آتنیان ایران ستیز روزگار باستان و هم در میان یهودیان کوروش دوست آن دوران، در میانه  هزاره‌ای مهم و در روزگاری سرنوشت  ساز و نقطه عزیمت و افتتاح عظیم تاریخی و مدنی ومعنوی وسیاسی وفکری وفرهنگی برای ما ایرانیان،کاری بود کاری کارستان.

مراسمی که هفتم آبان ماه به مناسبت گرامیداشت کوروش هخامنشی شهریاربزرگ و نامدار ایرانی زیرسقف بلند موزه ملی ایران به ابتکار  و هوشمندی و همت ریاست محترم پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی،آقای دکتر ده پهلوان و همکاران معززشان خاصه آقای رجبی عزیز  و همکاری همیشه بی‌دریغ ریاست محترم موزه ملی ایران آقای دکترنوکنده و همکاران محترمشان برگزار شد؛ از جنسی دیگر بود و مخاطبانش نیز از سنخی و صنفی دیگر.

مراسمی موفق، بیادماندنی و مفید وآموزنده وکاری کارستان وکارنامه‌ای درخشان در تاریخ باستان شناسی و باستان شناسان ومیراثبانان هوشمند میهن.

فیلسوفان هنر  می‌گویند یکی از ارکان مهم  و ماهوی تراژدی ، کشمکش میان دوحق است که فرجامش غم‌انگیزاست و تراژیک.

کشمکشی که اصل ماهوی و بنیادین در تراژدی و آثار تراژیک  و” مقوله زییا‌شناسی تراژیک ” است.اسطوره‌ها و آثار تراژیک عهد باستان یونان بویژه اثر حماسی ایلیاد و اودیسه هومر گرانبار و غنی از چنین کشمکش‌ها و فرجام غم‌انگیز قهرمانانی‌ست که  پی به پی و  غم انگیز و تراژیک در کام مرگ فرومی‌غلتند.

در شاهنامه حکمت و خرد و هنر و فرهنگ و فرزانگی فردوسی حکیم  نیز پهلوانانی را می‌بینیم؛ در نبردی سخت و سنگین و سهمگین در کشمکش و زورآزمایی و  دست و پنجه فشردن با هم در آوردگاه بر زمین فرومی‌غلتند و کشته می‌شوند بی‌آنکه بدانیم حق بجانب کدام یک از آن‌هاست.با رستم یا با سهراب؟ با اسفندیار یا با رستم؟

تاریخ، فرهنگ، جامعه و زیست اقلیم وعالم بشری ما گرانبار از معرکه‌ها و کشمکش‌ها و نظام‌ها و جدال‌های میان باطل‌ها هم هست.کشمکش میان باطل‌ها  میان دوباطل طنز تلخ و گزنده و پرهزینه و خسارتبار تاریخ بشری ماست و بازار و بساطشان همه جا و همیشه گشوده و پهن و گسترده بوده وهمچنان‌ گشوده و پهن و گسترده.

ملموس و محسوس و روزینه‌ترین شان کشمکش میان مجرمان حرفه‌ای و سارقان و باندهای تبهکار و مافیائیست بر سر تقسیم و افزون خواهی اموال مسروقه صاحبان و مالکان .و یا نزاع و جدال دومدعی برسر ادعای دروغین و باطلشان.

این‌ها همه یکی از میان انواع و اطوار واقسام پرشمار کشمکش و منازعه میان باطل‌هاست که ذکرش رفت.

سخن گفتن و بپا و پاس و گرامی داشتن نام بلند و کارنامه درخشان شهریاری نامدار و تاثیرگذاربرتاریخ و فرهنگ ملت ما و واکاوی و بازخوانی و  داوری و دادوری حاذقانه و عالمانه در میانه هیاهو و معرکه‌گیری وکشمکش میان ایران ناشناسان و کوروش پرستان  کوروش ناشناس و  مدعیان دیگری که با نقاب  دفاع ازاسلام و مسلمانی در ذیل نام اسلام ترک تازی علیه ایران براه انداخته‌اند وترک تازی می‌کنند و ریشه‌ها را با تیشه جهل وجور وجمود و تعصب نشانه گرفته‌اند؛ از دیگر مصادیق طنزتلخ منازعه باطل‌هاست.

رساندن سخن راست و درست در گوش وهوش مردمان در هیاهو وبازار گرم و بساط معرکه گیری و معرکه جدال میان باطل‌ها، کاریست پیچیده ودشوار که هم هوشمندی بسیار می‌طلبد هم همت و دلیری و دانش و دانایی ژرف تاریخی و تاریخ دانی و توجه و تفطن و تدبیر خردمندانه.

آنچه می‌بایست زیرسقف بلند موزه ملی ایران در مراسم پاس و گرامیداشت روزی که با نام بلند کوروش هخامنشی شهریار بزرگ ایران اتفاق می‌افتاد، خوش ونیکو وموفق اتفاق افتاد.

دریغا!علی رغم آن که  صددهان سخن در وصف شهریاری این شخصیت شاخص و تاثیرگذار، در سر و در زبان داشتم  به علت کسالت تن و ملالت جان فرصت دست نداد و بخت یارنشد برزبان و قلم آید و از نعمت حضور فیزیکی و دیدار چهره مبارک دوستان معزز  محروم ماندم .
عذر خواهم وانشاءالله در فرصتی دیگرجبران مافات خواهد شد.

دستان با همت همه دوستان معزز را  در پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و موزه ملی ایران  که برنامه وطرح گرامیداشت روزی  که با نام شهریار نامدارایرانی آذین بسته است و زیر سقف موزه ملی  درانداختند گرم می‌فشارم ‌؛ همتشان را پاس می‌دارم و هوشمندیشان را ارج می‌نهم. هشیار وبیداربمانیم که تاریخ را جامعه‌ها وملت‌های بیدار وپیروزنوشته‌اند.

شواهد فراوان وموثق ما را مجاب و متقاعد می‌کند بدانیم و بپذیریم تا چه میزان جامعه‌های خفته و بی بهره از”خودآگاهی تاریخی” آسیب پذیرهستند  و ناکام و ناتوان از عبور  وفرازآمدن بر پرتگاه‌های خطرخیز وخطرناک وصعب العبور تاریخ. 

دیدگاه