کشف گلدان عصر برنز در حفاری در نزدیکی الی بریتانی

  • 02 مهر 1402 - 10:44
کشف گلدان عصر برنز در حفاری در نزدیکی الی بریتانی

یک گلدان عصر برنز و یک دهکده ناشناخته ساکسون با یک سالن بزرگ از جمله یافته‌های «استثنایی» بودند که در حین حفاری در نزدیکی شهر الی بریتانیا کشف شدند.

کارشناسان باستان شناسی بریتانیا نزدیک به یک سال است که بر روی محوطه نزدیک الی، کمبریج شایر کار می کنند.

آنها انتظار داشتند فقط چند ماه کار کنند، اما در عوض شواهدی از هزاران سال سکونت را کشف کردند.

آلیس شوت، باستان شناس گفت:این مکانی است که مدام هدیه می دهد.

شدت و مقدار بسیار زیاد یافته هاچیزی است که اغلب در حرفه خود با آن مواجه نخواهید شد.

کوزه تقریباً دست نخورده با ارتفاع تقریباً ۳۵ سانتی متر اواخر عصر نوسنگی یا اوایل عصر مفرغ،که قدمت آن به حدود۴۰۰۰سال می رسد،یک یافته خاص نادر بود.

معمولاً قطعاتی از گلدان‌ها پیدا میشود که کاملا یا مقداری شکسته هستند. و معمولاً یک سفال کامل که ۹۵ درصد کامل باشد و همچنان پابرجا باشد، کشف نمی‌کنیم.

مارتین بروک، مدیر باستان شناسی بریتانیا، گفت که آنها انتظار داشتند که کناره های گلدان هنگام بازیابی آن از زمین، صدمه ببیند، اما اینطور نبود.

شواهدی که تاکنون کشف شده نشان می‌دهد که این مکان تا دوره روم اشغال شده بود و پس از آن ظاهراً تا ساخت روستای قرن چهارم یا پنجم پس از میلاد متروک بود.

آقای بروک گفت که حداقل ۲۰ ساختمان از جمله یک تالار حفاری شده است و اعتقاد بر این است که آنها بخشی از یک سکونتگاه بسیار بزرگتر ساکسون هستند.

خانم شوت گفت: «ویژگی دهکده این است که ما ساختمان‌های غرق‌شده‌ای داریم، مانند ساختمان‌هایی که در وست استو در سافولک بازسازی شده‌اند .

آنها به جای اینکه در بالای زمین ساخته شوند، در زمین حفاری می کنند و به ندرت می توان یکی دو مورد را به دست آورد، اما ما ۱۲ عدد داریم و برخی از آنها عمیقاً ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر زیر زمین هستند.

ساختمان‌های دیگر حتی عمیق‌تر در زیر زمین، تا ۸۰سانتی‌متر حفر شده‌اند و شواهدی از استفاده صنعتی نشان داده‌اند.

او گفت: «ما وزنه‌های بافندگی، چرخ‌های دوک، سوزن‌ها و مهره‌های ریز را پیدا کرده‌ایم که در صورت بی دقتی ممکن است آنها را از دست بدهیم.

“شما فکر می کنید، “کسی آخرین بار هزاران سال پیش این را لمس کرده است”، اما برخی از این آثار به نظر می رسد که می توانستند دیروز ساخته شده باشند.”

کاوش تا کریسمس ادامه خواهد داشت و سپس تحلیل های پس از کاوش آغاز خواهد شد.

خانم شوت افزود: این سایت برای تاریخ محلی مهم است، اما اهمیت بسیار گسترده تری دارد و هیچ کس فکرش را نمیکرد که ممکن است اینا باشد.

دیدگاه