راهکاری برای حفظ محبوب‌ترین اثر یونان

  • 14 مرداد 1402 - 17:20
راهکاری برای حفظ محبوب‌ترین اثر یونان

دولت یونان اعلام کرد محبوب‌ترین سایت باستانی این کشور از ماه آینده حداکثر میزبان ۲۰ هزار نفر در روز و مشمول محدودیت‌های ساعتی مختلف خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از حریت دیلی، «لینا مندونی» ـ وزیر فرهنگ یونان ـ گفت: این کنترل‌ها برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد در این محوطه میراث جهانی یونسکو لازم است؛ چرا که روزانه حدود ۲۳ هزار نفر در روز وارد این مجموعه تاریخی می شوند و بیشتر گروه‌های بزرگ پیش از ظهر از آن بازدید می‌کنند.

وزیر فرهنگ یونان اظهار کرد: این عدد بسیار بزرگی است. بدیهی است گردشگری برای کشور و برای همه ما مطلوب است، اما باید بررسی کنیم که چگونه گردشگری بیش از حد به این بنای تاریخی آسیبی نمی‌رساند.

او افزود: محدودیت‌های‌جدید ورود به صورت آزمایشی از چهارم سپتامبر اجرا می‌شود و از اول آوریل ۲۰۲۴ به طور دائمی اعمال می‌شود. با این حال هیچ محدودیتی برای مدت زمان بازدید وجود نخواهد داشت، اگرچه افرادی که با تورهای بزرگ یا کشتی‌های تفریحی می‌آیند و حدود ۵۰ درصد از تعداد بازدیدکنندگان روزانه را تشکیل می‌دهند، به طور متوسط ۴۵ دقیقه را در محوطه باستانی آکروپولیس سپری می‌کنند.

براساس تصمیم گرفته‌شده ورود بازدیدکنندگان مختلف به صورت ساعتی از ساعت ۸ صبح تا ۸ بعدازظهر مجاز خواهد بود.

«مندونی» اظهار کرد: نیمی از ترافیک پیاده‌روی آکروپولیس در حال حاضر بین ساعت ۸ صبح تا ظهر است. بر اساس سیستم جدید، از ساعت ۸ تا ۹ صبح به سه پ‌هزار نفر و در ساعت بعدی به دوهزار نفر اجازه ورود به این محوطه تاریخی و گردشگری داده می‌شود و در ساعات دیگر روز نیز شمار بازدیدکنندگان متغیر خواهد بود.

تعداد بازدیدکنندگان این محوطه تاریخی در ژوئن ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و حالا صف‌های طولانی گردشگران، یکپارچگی ساختاری این اثر باستانی را در معرض تهدید قرار داده است.

تشویق بازدیدکنندگان به بازدید از دیگر مکان‌های تاریخی و  باستانی یونان به عنوان راه‌حلی برای برداشتن بار جمعیت از روی آکروپولیس نیز مطرح شده است.

آکروپولیس تنها یکی از مقاصد محبوب توریستی در سراسر جهان است که علیه پدیده اُورتوریسم (حضور بیش از حد گردشگران) موضع می‌گیرد.

در اوایل سال جاری، آمستردام یک کمپین تبلیغاتی برای جلوگیری از حضور افراطی گردشگران و سر و صدای آن‌ها راه‌اندازی کرد. در فرانسه نیز در مکان‌های محبوب همچون جاذبه‌های پارک ملی کَلونک محدودیتی برای تعداد گردشگران در نظر گرفته‌ شده است.

ونیز در ایتالیا نیز با پدیده حضور بیش از حد گردشگران روبه‌روست و شمار روافزون توریست‌ها موجب افزایش هزینه‌های زندگی برای بومیان و آسیب به بافت تاریخی این شهر شده است. پنج سال پیش، ونیز دارای ۶۷ هزار ساکن دائمی بود و اکنون از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر باقی مانده است. در حال حاضر، زندگی در ونیز تنها ۲۰ درصد ارزان‌تر از زندگی در نیویورک است.

شهرداری ونیز اعلام کرده سیستم جدیدی را برای گردشگری اعمال کرده است که شامل فرآیند رزرو و همچنین ایجاد درهای ورودی برای این شهر و دریافت ورودی از گردشگران می‌شود.

دیدگاه