«خانه عقاب‌ها» مستحکم می‌شود

  • 19 تیر 1401 - 12:44
«خانه عقاب‌ها» مستحکم می‌شود

پس از آنکه وقوع یک توفان در مکزیک به سقف محافظ «معبد مایور» آسیب وارد کرد، گروهی از متخصصان برای ساخت یک سقف محافظ جدید با همدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، گروهی متشکل از بیش از ۸۰ مهندس،‌ محقق،‌ متخصص مرمت،‌ معمار و باستان‌شناس، در ۱۴ ماه اخیر برای حفاظت از بخشی از مجتمع «معبد مایور»، یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستانی مکزیک با همدیگر همکاری کرده‌اند. مجتمع «معبد مایور» برای «آزتک‌»ها نیز مرکز جهان هستی محسوب می‌شد.

«خانه عقاب‌»ها، بخشی از این مکان تاریخی ۵۰۰ ساله را شامل می‌شود و سقفی که این بخش را می‌پوشاند در جریان توفان آوریل اخیر فرو ریخت. با اینکه توفان خسارت چندانی وارد نکرد، اما متخصصان پروژه حفاظت از این مکان را آغاز کردند.

متخصصان مرمت به «رویترز» اعلام کردند، سقف جدیدی که بر روی «خانه عقاب‌ها» و در مجاورت «معبد مایور»، مقدس‌ترین محراب «آزتک‌»ها قرار می‌گیرد تا اواسط سپتامبر آماده می‌شود.

به این ترتیب این گروه از متخصصان موظف شدند سقفی که در دهه ۸۰ میلادی طراحی شده بود را بار دیگر طراحی کنند. این سقف باید از مکانی در برابر آب و هوای شدید محافظت کند، که مجسمه‌های نفیس حکاکی‌شده و دیوارنگاره‌های تصویرگر جنگجویان و آیین‌های مذهبی را در خود جای داده است. 

متخصصان برای ساخت این سقف نباید از ستون‌های جدیدی استفاده می‌کردند که به کف‍پوش ضعیف و تاریخی این مکان آسیب وارد کند و نکته قابل توجه آن است که تمامی این اقدامات در بحبوحه همه‌گیری آغاز شده است.

متخصصان کار ساخت سقف جدید را صبح روز بعد از توفان آغاز کردند.

«موسسه تاریخ و انسان‌شناسی مکزیک»(INAH) بر ساخت سقف جدید و روند برداشتن سقف قدیمی بدون آسیب رساندن به ویرانه‌های تاریخی نظارت داشته است.

این تیم از متخصصان، علاوه بر ساخت سقف جدیدی برای «خانه عقاب‌ها»، شمار دیگری از بخش‌های حفاظتی این مکان تاریخی را نیز مستحکم‌تر خواهند کرد.

دیدگاه