هجوم انسان هوشمند به قلمرو نئاندرتال‌ها در ۵۴۰۰۰ سال پیش

  • 23 بهمن 1400 - 8:18
هجوم انسان هوشمند به قلمرو نئاندرتال‌ها در ۵۴۰۰۰ سال پیش

یک مقاله جدید نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها و انسان‌های هوشمند (Homo sapiens)به طور متناوب بیش از ۵۰ هزار سال پیش در پناهگاهی یکسان مستقر شده‌اند. گروت ماندرین صخره‌ای در جنوب فرانسه بود. همه چیزهایی را که یک هومینین می‌خواست، داشت. برآمدگی صخره‌ای که در برابر باران پناه می‌داد. مناظر وسیع یک دره و گاومیش کوهان‌دار و گوزن که در زیر آن پرسه می‌زنند. یک موقعیت عالی در دره رون، یک کریدور طبیعی مهم که حوضه مدیترانه را به سرزمین‌های شمالی متصل می‌کند.

حدود یک سال پس از اشغال این پناهگاه توسط نئاندرتال‌ها، گروهی از انسان‌های هوشمند به آنجا نقل‌مکان کردند. دانشمندان این یافته‌ها را در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر شد، ارائه کردند.

این کشف جدید بیش از نشان‌دادن اینکه چگونه نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن در طول زمان ساکن خشکی‌های اروپا بودند، جدول زمانی نخستین سکونتگاه‌های انسان در اروپا را به عقب می‌برد. دانشمندان می‌گویند که اولین انسان‌های مدرن حدود ۵۴۰۰۰ سال پیش در ماندرین بودند؛ زمانی که تصور می‌شد اروپا عمدتاً تحت سلطه نئاندرتال‌ها بوده است.

این ۱۰۰۰۰ سال زودتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد (به‌استثنای یک مکان حتی قدیمی‌تر در یونان که قدمت آن به ۲۱۰۰۰۰ سال پیش می‌رسد). این مقاله محل سکونت انسان را بر اساس یک دندان شیری انسان مدرن، و همچنین ابزارهای سنگی که به نظر می‌رسد توسط انسان خردمند ساخته شده است، توصیف می‌کند.

کاترینا هارواتی دیرین انسان‌شناس دانشگاه توبینگن آلمان نوشت: «این پیچیدگی پراکندگی انسان مدرن در قاره اروپا و جایگزینی نهایی نئاندرتال‌ها را نشان می‌دهد” که حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش رخ‌داده است.»

نائومی مارتیسیوس، باستان‌شناس دوران پارینه‌سنگی در دانشگاه تولسا  هشدار می‌دهد که برای تأیید اینکه انسان‌های مدرن یا حتی یک‌گونه جدید این ابزارها را ساخته‌اند، به شواهد بیشتری نیاز است.

لودویک اسلیماک، دیرین انسان شناس در دانشگاه تولوز فرانسه و نویسنده این مقاله، دهه‌ها را صرف حفاری در گروت ماندرین کرده است. این غار به سمت شمال باز می شود، جایی که باد سرد و قدرتمندی که به نام میسترال می وزد،که زیر پناهگاه صخره ای گرد و غبار ایجاد می‌کند.

دکتر اسلیماک گفت: «این باد طی هزاران سال ماسه ها را از رودخانه رون به غار می آورد . این به نوعی شبیه پمپئی است، بدون رویدادهای فاجعه آمیز.»

او گفت که این شرایط غار را به طور استثنایی حفظ کرده است و به دکتر اسلیماک این احساس را می دهد که از آثار باستانی ۵۵۰۰۰ سال پیش فقط پنج دقیقه گذشته است.

محققان استدلال می‌کنند که شن‌های گروت ماندرین پر از ابزارهای سنگی بود که بسیاری از آنها به وضوح توسط نئاندرتال‌ها ساخته شده بودند.  دکتر اسلیماک گفت، دست افزارهای سنگی  نئاندرتال تا حد زیادی منحصر به فرد است، با بافت و ریخت شناسی متفاوت، انسان هوشمند دست افزار های سنگی استاندارد تری ساخته است.

ترجمه و تلخیص: پریا ملاحسینی

دیدگاه