نتایج تازه تحقیقات ژنتیک درباره بریتانیای باستان

  • 19 بهمن 1400 - 11:53
نتایج تازه تحقیقات ژنتیک درباره بریتانیای باستان

مهتاب رضایی: تحقیقات جدید دانشگاه «هاروارد» در زمینه‌ی ژنتیک، بینش‌های تازه‌ای از زبان، تبار، خویشاوندی و عادت‌های مصرف لبنیات را در بریتانیای باستان به ما داده است.

طبق یافته‌های گروهی متشکل از ۲۰۰ محقق بین‌المللی و متخصصان ژنتیک، آماردانان، باستان‌شناسان و زبان‌شناسان به رهبری «دیوید رایش» و «نیک پترسون»، مهاجرت بزرگی در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد به بریتانیا رخ داده‌است. این پژوهش، نمونه‌ای عالی از دستاورد‌های علوم بین‌رشته‌ای است.

محققان با بررسی ماده‌ی ژنتیکی ۷۹۴ نفر دریافتند که احتمالاً در اواخر عصر برنز، از جایی در فرانسه، مردمانی به بخش جنوبی بریتانیا مهاجرت کرده‌اند.

این مطالعه از نظریه‌‌‌ای اخیر حمایت می‌کند که طبق آن، زبان‌های سلتی (Celtic) اولیه در اواخر عصر برنز از فرانسه به بریتانیا رسیده‌اند نه در عصر آهن.

انگلیسی‌های معاصر نسبت به افرادی که حدود ۴۰۰۰ سال پیش در انگلستان زندگی می‌کرده‌اند، در ژنومشان DNA بیشتری از کشاورزان اولیه اروپایی دارند.

در این پژوهش به شیوه‌های خویشاوندی ۳۵ فردی که در حدود ۵۷۰۰ سال پیش می‌زیسته‌اند نیز پرداخته شده‌‌است. محققان بین آن‌ها خانواده‌ای ۲۷ نفره یافتند و نمونه‌هایی از چند همسری، چند شوهری و فرزندخواندگی پیدا کردند.

همچنین محققان دریافتند که توانایی هضم شیر گاو در بریتانیا حدود یک هزاره زودتر از اروپای مرکزی شکل گرفته‌است. این یافته‌ها نقش متفاوت لبنیات را در رژیم غذایی بریتانیایی‌ها در مقایسه با سایر نقاط اروپا آشکار می‌کند.

دیدگاه