افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشورهایی که از واکسن چینی «سینوفارم» استفاده کرده‌اند

  • 16 خرداد 1400 - 11:26
افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشورهایی که از واکسن چینی «سینوفارم» استفاده کرده‌اند

بحرین جزو نخستین کشورهایی بود که از واکسن چینی سینوفارم حمایت کرد و در ماه دسامبر، به رغم تردید برخی از دانشمندان در مورد عدم داشتن اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی، به آن مجوز استفاده اضطراری داد. اما حالا همین کشور در مورد اثربخشی واکسن ابراز تردید کرده است.

به گزارش «واشنگتن پست»، مقامات بحرینی در پی افزایش شمار مبتلایان در این کشور به این نتیجه رسیدند که دو دز واکسن سینوفارم آن‌گونه که انتظار می‌رفت اثر نداشته است و به افراد آسیب‌پذیری که آن را زده‌اند، یک دز واکسن «فایزر- بیو ان تک» نیز تزریق خواهند کرد.

آمار روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت این کشور واکسینه شده است؛ با این حال، دولت ناچار شد در پی رسیدن موج جدید دو هفته محدودیت اعمال کند. این کشور با داشتن ۱.۶ میلیون نفر تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار مورد ابتلا و بالغ بر هزار مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ را ثبت کرده است.

بحرین و امارات متحده عربی پیشتر توصیه کرده بودند که مردم یک دز اضافی دریافت کنند. اما اکنون مقامات بحرینی می‌گویند بهتر است افراد آسیب‌پذیر این دز سوم را به جای سینوفارم، فایزر بزنند.

سیشل، شیلی، و اروگوئه نیز که به صورت گسترده از واکسن‌های چینی «سینوفارم» و «سینووک» استفاده کرده‌اند، با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا روبرو شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش، مجوز استفاده اضطراری واکسن سینوفارم را صادر کرد. مشاوران راهبردی این سازمان در ارزیابی خود، اثربخشی کلی واکسن را ۷۹ درصد برآورد کردند.

دیدگاه