بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی در اول اردیبهشت

  • 02 اردیبهشت 1403 - 16:35
بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی در اول اردیبهشت

همزمان با اول اردیبهشت که روز بزرگداشت سعدی، این شاعر ایرانی است، ۳۵ هزار نفر از آرامگاه او بازدید کردند.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: اول اردیبهشت‌ماه امسال همانند سال‌های گذشته، آرامگاه سعدی در یاد روز او به‌صورت رایگان پذیرای گردشگران و مردم فرهنگ دوست شهر شیراز بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه به اجرای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری و گردشگری در این روز و هفته بزرگداشت سعدی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی اشاره کرد و افزود: این رویدادها با محوریت آشناسازی مردم با ابعاد شخصیت شیخ اجل سعدی شیرازی برگزار شد و مورد استقبال بی‌نظیر مردمی هم قرار گرفت.

ثابت اقلیدی در ادامه به گل‌آرایی آرامگاه سعدی اشاره کرد و گفت: برای نمونه همایش ادبی گلگشت سعدی با اجرای سخنرانی‌های علمی، حکایت، شعر و سعدی خوانی همچنین اجرای موسیقی سنتی برگزار شد.

بنابراین گزارش آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران‌زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاه این شاعر نام‌آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند.

آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند. شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی ۳۰ سال به طول انجامید.

دیدگاه