مشاهده خرس قهوه‌ای در دهستان خنجشت اقلید

  • 21 فروردین 1403 - 8:09
مشاهده خرس قهوه‌ای در دهستان خنجشت اقلید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید از مشاهده یک فرد خرس قهوه‌ای در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: یک خرس قهوه‌ای که احتمالا برای تامین آب شرب و غذا در اطراف دهستان خنجشت آمده‌ بود، در این منطقه مشاهده شده است.

علی بخش نجاتی ۲۰ فروردین با بیان اینکه خرس قهوه‌ای گونه‌ای تحت مراقبت است، افزود: این خرس قهوه‌ای به سمت کوه‌های خنجشت حرکت کرده  و به زیستگاه خود بازگشت.

وی تصریح کرد: کوه‌های خنجشت تحت پایش ماموران یگان محیط زیست اقلید است تا آسیبی به این‌گونه جانوری حمایت شده وارد نشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید از اعضای جوامع محلی روستای خنجشت و سمن‌های محیط زیستی خواست تا همکاری بیشتری با یگان محیط زیست شهرستان اقلید داشته باشند و برای حفاظت از این گونه جانوری حمایت شده تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: مشاهده این خرس قهوه‌ای، بار دیگر اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش  را به ما یادآوری می‌کند. این موضوع نقشی کلیدی در جلوگیری از بروز تعارض بین انسان و حیات وحش دارد.

نجاتی بیان کرد: رها کردن زباله در طبیعت و عدم مدیریت صحیح پسماند شهری و روستایی  به ویژه در مناطق نزدیک به زیستگاه‌های حیات وحش، موجب جذب حیوانات وحشی مانند خرس‌ها به سکونتگاه‌ها می‌شود. این امر نه تنها می‌تواند سلامتی حیوانات را به خطر اندازد، بلکه امنیت انسان چ‌ها را نیز تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش حضور انسان در طبیعت، احتمال مواجهه با حیوانات وحشی نیز افزایش یافته است. در صورت مشاهده حیوانات وحشی، به هیچ عنوان به آن‌ها نزدیک نشوید و فضای کافی برای عبور و مرور آن‌ها را فراهم کنید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید در انتها، از عموم مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست محیطی و یا موارد مربوط به تعارض با حیات وحش مراتب به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

دیدگاه