سکه ای که به مناسبت حکومت یک زن در ایران ضرب شد

  • 13 فروردین 1403 - 20:22
سکه ای که به مناسبت حکومت یک زن در ایران ضرب شد

سکه پوران دخت یکی از سکه‌های مهم موزه پول است که چون حکومت یک زن را برای اولین بار در تاریخ ایران به صورت رسمی نشان می دهد، ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پوران یا پوران دخت یا بوران یکی از دخترهای خسرو پرویز پادشاه معروف ساسانی بوده است که موفق شد در سال ۶۲۹ میلادی به تخت بنشیند و یک سال حکومت کند و سکه‌ای به نام خودش ضرب کند.

سکه‌های پوران دخت نشان دهنده حکومت یک زن در مقام شاه بانو است که برای اولین بار در تاریخ ایران به صورت رسمی حکایت از پادشاهی زن را می‌کند. روی این سکه تصویر پوران دختر در قالب شمایل زنی با موهای بافته است و پشت آن هم مانند سایر سکه‌های ساسانی نقش یک آتش‌دان با دو نفر در مقام محافظان آتش در اطرافش است.

برای اینکه بهتر بتوان نقش این سکه‌ها را دید، مدیران موزه پول، تصویر بزرگتری از پشت و روی این سکه را روی دیوار نصب کرده‌اند تا بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند تصویر پوران دخت را ببینند.

موزه پول که در ساختمان موزه دفینه قرار گرفته نه تنها این سکه بلکه سکه‌های ارزشمند دیگری را نیز به نمایش گذاشته است در این موزه سیر تاریخ و تحول معاملات در ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است چه آن زمان که مبادلات کالا به کالا انجام می‌شده و چه زمانی که سکه‌های نقره و طلا و حتی بعدها اسکناس جای آن را گرفت.

موزه پول همه روزه در خیابان میرداماد به غیر از روزهای شنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان بازدیدکنندگان است.

دیدگاه