معرفی یک تمدن ناشناخته از ایران

  • 09 بهمن 1402 - 12:18
معرفی یک تمدن ناشناخته از ایران

کتاب «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران» نوشته‌ سیدمنصور سیدسجادی، باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی منتشر شد.

این کتاب قرار است ما را به دنیای کمتر شناخته‌شده‌ باستان‌شناسی جنوب شرق ایران و محوطه‌های تمدنی همسایه‌اش ‌ببرد. کتاب «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران» نقبی است به تمدن ناشناخته جنوب شرق فلات ایران که همواره از دید پژوهشگران نهان بوده است.

برخی بر این باورند که حدود پنج‌هزار سال پیش در آسیای غربی تنها دو مرکز تمدنی عظیم کشاورزی و یکجانشینی قابل‌توجه، یعنی میان‌رودان در یک سو و دشت ‌سند در سوی دیگر وجود داشته و به همین سبب نخستین شهرهای بزرگ و سازمان‌یافته در این مناطق گسترش یافته‌ و پایه‌گذاران شیوه زندگی امروزین شده‌اند.

این دیدگاه، اما دارای ایرادهای بنیادین است؛ مهم‌ترین آن ناشناخته ماندن تمدن‌های باشکوه و بزرگ پهنه‌ جنوب شرقی ایران است؛ چرا که کمتر و بسیار دیرتر از محوطه‌های باستانی بین‌النهرین ایران کاوش شده‌اند. کتاب «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران» بر آن است تا محوطه‌های کلیدی جنوب شرق ایران و همسایگانش را معرفی کند و از آثار نادیده‌اش بگوید، به این امید که روزی گوهر نهان این تمدن‌ها، شناخته شود.

«سیدمنصور سیدسجادی» زاده ۱۳۲۷ در کرج است. او کارشناسی باستان‌شناسی و تاریخ هنر را از دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرده و دکترای ایران‌شناسی زیرشاخه باستان‌شناسی را از دانشگاه شرق‌شناسی ناپل در ایتالیا گرفته است. سیدسجادی عضو بسیاری از گروه‌های باستان‌شناسی داخل و خارج از کشور بوده و گروه‌های باستان‌شناسی تپه‌بمپور، تپه‌طالب‌خان، کوه خواجه و دهانه‌ غلامان را سرپرستی کرده است. او همچنین از سال ۱۳۷۶ تا کنون سرپرست گروه باستان‌شناسی شهر سوخته بوده و بیش از ۳۵۰ مقاله، ‌ پژوهش، تألیف و ترجمه در زمینه‌های ایران‌شناسی و باستان‌شناسی به چندین زبان از جمله ایتالیایی و روسی دارد. این کتاب ۵۰۹ صفحه دارد و در قطع رحلی با عکس‌های رنگی و جلد شومیز به انتشار رسیده است.

کتاب «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران» از سوی انتشارات دادکین منتشر شده است و  علاقه‌مندان می‌توانند از نشانی‌های www.dadkinpublisher.ir  و dadkinpublisher@ آن را تهیه کنند.

دیدگاه