پرونده ثبت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده روی میز یونسکو

  • 11 آذر 1402 - 7:07
پرونده ثبت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده روی میز یونسکو

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی از ارائه ۳ پرونده میراث‌ ناملموس برای ثبت در یونسکو خبر داده شد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی عصر امروز در محل سالن همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

محمد مهدی اعلایی (استاندار قزوین) با اشاره به آنکه دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، فرصت مغتنمی برای معطوف شدن نگاه‌ها به شهر و استان قزوین بود، گفت: ما در این دوره تلاش کردیم با میزبانی شایسته‌، توجه‌ها را به استان قزوین جلب کنیم. قزوین دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی است و اگر کسی در جغرافیای زیبای ایران، قزوین را ندیده باشد قطعا از یکی از زیبایی‌های ایران عزیز غفلت داشته. اعتقاد من این است که اگر فردی صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارد و در صفحه خود تصویری از سعدالسلطنه نداشته باشد صفحه او حتما چیزی کم دارد و کامل نیست.

او ادامه داد: در دو سال اخیر کارهای بسیار خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری  انجام و مناسب سازی شده است. در سفر اول رئیس‌جمهوری به قزوین نیز اعتبارات بسیار خوبی برای این دو حوزه اختصاص یافته و شاهد آزادسازی دولت‌خانه صفوی در قزوین بودیم.

اعلایی همچنین به ۵۰ به‌در قزوین یه عنوان یکی از آیین‌های ماندگار این استان اشاره کرد که در دو سال اخیر خیلی پررنگ‌تر برگزار می‌شود و گفت: در خواست و برنامه‌ریزی ما این است که  این آیین در ۱۹ اردیبهشت سال آینده نیز به شکل جدی‌تری برگزار شود.

علی دارابی (قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی) با اشاره به ویژگی‌های دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: در این جشنواره بیش از ۲ هزار  اثر به دبیرخانه رسید و توسط ۵۰ داور و کارشناس زبده مورد ارزیابی قرار گرفت؛ مسئولان به صورت ویژه تلاش کرده‌اند که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌ فرهنگی مردمی شود و در این راستا اجرای ۲۰ اثر نمایشی میراثی در مکان‌های تاریخی قزوین در دستور کار قرار گرفت و بیش از ۳ هزار نفر در کاروانسرای سعدالسلطنه به تماشای این نمایش‌ها نشستند.

او ادامه داد: دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در هشت بخش برگزار شد و در آن ۱۴۰ اثر سینمایی در سینماها و پلتفرم‌های مختلف  به نمایش درآمد؛ همچنین پیش‌رویدادهای این جشنواره از چند ماه قبل در تهران و قزوین آغاز و تلاش شد زمینه آشنایی بیشتر افکار عمومی با این جشنواره فراهم شود و جشنواره دوم به بهترین شکل ممکن رقم بخورد. 

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی با اشاره به ویژه برنامه های دولت در حوزه میراث فرهنگی گفت: در معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم سه برنامه‌ ویژه را مد نظر داریم، اول اینکه نخستین دوره رویداد تجلیل و تقدیر از رسانه‌های برتر در حوزه میراث فرهنگی را در زمستان سال جاری برگزار کنیم تا بتوانیم سهم بزرگی که رسانه‌ ها در پرسشگری و شفافسازی دارند را ارج بنهیم. همچنین در تلاش هستیم تا  سفیران میراث فرهنگی فعالیت خود را آغاز کنند. در عین حال سه  پرونده ایران در هجدهمین نشست کمیته میراث ناملموس در کشور بوتسوانا در جنوب آفریقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او یادآور شد: پرونده‌ افطاری و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن به عنوان پرونده چند ملیتی مطرح خواهد شد و  همچنین پرونده هنر تذهیب و جشن سده نیز مطرح خواهند شد؛ امیدوارم  با ثبت این سه پرونده بتوانیم برای معرفی میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی ایران گام‌های بزرگ برداریم. 

در ادامه این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره چند رسانه‌ای معرفی شدند. 

دیدگاه