کشف آثاری از مادها در تپه باستانی پاقلعه صحنه

  • 15 شهریور 1402 - 11:44
کشف آثاری از مادها در تپه باستانی پاقلعه صحنه

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صحنه گفت: درپی انجام گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی پاقلعه صحنه، خشت هایی از دوره ماد در این محوطه کشف شد.

سعید بروشان در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به پایان عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی پاقلعه شهرستان صحنه، اظهارکرد: تپه پاقلعه یکی از شاخص‌ترین محوطه های باستانی در صحنه است که عملیات تعیین عرصه و حریم آن توسط حمید حریریان از باستان شناسان کشورمان انجام گرفت.

وی افزود: در این راستا حدود ۲۰ گمانه در ابعاد ۱*۱ متر در این محوطه باستانی حفاری شد که در آنها مواد فرهنگی و خشت هایی از دوره مادها بدست آمد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صحنه گفت: هم چنین بر روی این تپه باستانی یک تخته سنگ به طول دو متر و پهنای ۵۰ سانتی متر وجود دارد که برشی روی آن ایجاد شده و این احتمال وجود دارد که یادمانی از سارگن دوم پادشاه آشوری باشد.

وی اظهار کرد: طی ماه های آینده گزارش گمانه زنی های انجام شده دراین تپه باستانی منتشر می شود و در آن اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را از این محوطه بدست خواهیم آورد.

بروشان با بیان اینکه تپه پاقلعه احتمالا یکی از مهمترین و شاخص ترین تپه های دوره مادها در ایران باشد، افزود: در حدود سه کیلومتری این محوطه، تپه باستانی دیگری وجود دارد که پیش از این مجسمه دختر مادی در آنجا کشف شد و نشان می دهد که این منطقه در زمان مادها مورد توجه بوده است.

وی در پایان گفت: از آنجایی که روستای پاقلعه دارای جاذبه های طبیعی زیادی برای جذب گردشگران است، وجود محوطه باستانی پاقلعه و تبدیل آن به یک سایت موزه می تواند گردشگران بیشتری را به سوی این روستا بکشاند.

دیدگاه