راه‌اندازی سینمای کودک در ساختمان شماره یک کانون شیراز

  • 03 مرداد 1402 - 20:19
راه‌اندازی سینمای کودک در ساختمان شماره یک کانون شیراز

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از راه‎اندازی سینمای کودک در مرکز فرهنگی شماره یک شیراز خبر داد و گفت: ظرفیت‌های ادبی این مرکز در جوار حافظیه گسترش می‌یابد.

علی خواجه‌نژادیان در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های نوزدهمین سوگواره عاشورایی کانون در استان فارس اعلام کرد: در کانون با توجه به رویکرد جدید استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی در اولویت قرار گرفته است و برنامه تحولی در کانون داریم.

وی با بیان اینکه نگاه جدید در کانون بر استفاده از طرفبت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری به سوی تشکل‌های مردمی و گروه های جهادی است، افزود: به دنبال این هستیم ناوگان سیار کانون برای این منظور توسعه یابد تا بتوانیم از توان گروه‌های جهادی در روستاها و مناطق دور افتاده استفاده کنیم.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، در موصوع کودکان کار به دنبال جذب ظرفیت سمن‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم یک مدل را طراحی کنیم که منجر به کاهش آسیب‌های این حوزه شود.

وی افزود: به این منظور آموزش‌ها را در قالب کارهای هنری آوردیم و این پروژه را در پیوند با سمن‌ها گسترس خواهیم داد.

راه‌اندازی حلقه مشورتی در کانون پرورش فکری فارس

خواجه‌نژادیان از راه‌اندازی حلقه مشورتی در کانون پرورش فکری فارس با حضور نوجوانان خبر داد و عنوان کرد: ایده تبدیل مرکز شماره ۵ در شیراز توسط این حلقه مشورتی ارائه شد.

وی افزود: رویکرد کانون به سمتی است که بچه‌ها در امور مختلف مشاورت کنند و طرح‌های خلاقانه بدهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس با این حال از ضعف زیرساخت‌ها در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ مراکز فرهنگی و هنری کانون در شیراز ظرفیت خدمات‌دهی به تمام نقاط این شهر را ندارند. شیراز حداقل به سه مرکز دیگر احتیاج دارد که اولویت راه‌اندازی آن شمال‌غرب و میدان ولی‌عصر است.

وی درباره آخرین وضعیت ساختمان شماره یک کانون در چهارراه حافظیه، اعلام کرد: مرمت نمای مرکز شماره یک شهریورماه ۱۴۰۲ تمام می‌شود و بخش فروشگاه تولیدات کانون نیز از مواردی است که در این مرکز پیش‌بینی شده و راه‌اندازی می‌شود.

ایجاد سینمای ۵۰ نفری در جوار حافظیه

خواجه‌نژادیان با بیان اینکه در ساختمان شماره یک سالن تئاتر کودک وجود دارد که ظرفیت تبدیل به سینما دارد، گفت: رایزنی‌هایی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس داشتیم که این سالن را با توجه به ظرفیت‌های موجود به سینمای کودک تغییر کاربری دهیم. بنا داریم سینمای فوق را با ظرفیت ۵۰ نفر راه‌اندازی کنیم و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اعلام آمادگی برای تجهیز آن کرده است.

وی قرار گرفتن این ساختمان در محور حافظیه و عرفان را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ می‌خواهیم ظرفیت‌های ادبی آن را تقویت کنیم و توسعه دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس همچنین از تلاش برای معرفی آثار نویسندگان استان فارس در ابعاد بین‌المللی خبر داد و گفت: به واسطه سفرهای رئیس جمهور به خارج از کشور و همراهی مدیرعامل کانون با ایشان تلاش می‌کنیم پای آثار نویسندگان استان فارس را به کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی باز کنیم.

برگزاری سوگواره عاشورایی کانون

خواجه نژادیان از برگزاری سوگواره عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز خبر داد و گفت: سال‌هاست که سوگواره عاشورایی به میزبانی استان فارس با همکاری شب شعر عاشورا استمرار یافته است.

وی با بیان اینکه سوگواره فوق با نذورات مربیان کانون درسراسر استان فارس برگزار می شود، خاطرنشان کرد: کتاب منبع سوگواره امسال «راه تویی» دکتر سنگری است. این منبع را سال گذشته معرفی کردیم و در طول یکسال مورد استفاده قرار گرفت.

خواجه‌نژادیان با بیان اینکه سوگواره در ۵ بخش طراحی شده است، افزود: امسال بخش انگلیسی هم در سوگواره وجود دارد و این بخش با همکاری کانون زبان ایران برگزار می‌شود.

به گفته او، در حوزه فرهنگی مداحی پسران از جمله بخش‌های سوگواره است و معرفی کتاب سوگواره به شیوه خلاق بر اساس کتاب «راه تویی» مهارت‌های نوجوانان را به نمایش می‌گذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس دو بخش دیگر نوزدهمین سوگواره عاشورایی را ادبی اعلام کرد و گفت: در این بخش شعر و داستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی از پذیرفتن آثار پژوهشی کوتاه تک‌صفحه‌ای در این سوگواره خبر داد و گفت:‌ فضای سوگواره رقابتی نیست و بیش از ۱۵۰ نفر از نوجوانان فارس دعوت می‌شوند.

خواجه‌نژادیان با بیان اینکه سوگواره نوزدهم نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال را در بر می‌گیرد، افزود: رویکرد سوگواره تربیتی و رشد نوجوانان به واسطه تبیین ابعاد پرورشی حماسه حسینی است.

علاقه‌مندان به شرکت در نوزدهمین سوگواره عاشورایی که با موضوع «مدینه حسن (ع) تا کربلای حسین (ع)» شهریور سال جاری در شیراز برگزار می‌شود می‌توانند آثار خود را تا ۲۵ مرداد جاری به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس تحویل دهند.

دیدگاه