احیای باغ نشاط لار با اعتبار یک میلیارد تومانی

  • 31 تیر 1402 - 11:28
احیای باغ نشاط لار با اعتبار یک میلیارد تومانی

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی فارس از احیای مجموعه تاریخی باغ نشاط لار با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمدتقی قلعه‌نویی با اعلام این خبر گفت: فرآیند مرمت و احیای باغ نشاط لارستان امسال در قالب سه قرارداد در زمینه ابنیه، تزئینات و تأسیسات با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان در حال انجام است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی فارس ادامه داد: ترمیم دیوار پیرامونی این باغ در ضلع جنوبی که براثر بارندگی تخریب‌ شده بود، بازسازی شد.

او تصریح کرد: در قالب قرارداد با پیمانکار برای تزئینات بنا نیز کاربندی ایوان اصلی عمارت، لایه‌برداری و پاک‌سازی و احیای خطوط انجام‌ شده است.

قلعه‌نویی گفت: در قالب قرارداد برای احیا و فراهم کردن تأسیسات موردنیاز این باغ تاریخی نیز حیاط بنا سامان‌دهی، تجهیزات نورپردازی خریداری و آماده نصب است.

او ادامه داد: میزان پیشرفت فیزیکی احیای باغ تاریخی نشاط لارستان درزمینه دیوار پیرامونی ۱۰۰ درصد، در بخش تزئینات پیرامونی ۷۰ درصد و در بخش تأسیسات نیز ۷۵ درصد است.

باغ نشاط یکی از باغ‌های دیدنی استان فارس است که در دوره صفویه مرکز حکومت لار بوده است و حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این باغ در شهر قدیم لار در کنار رودخانه خشک و ضلع شمالی پل عباسی قرار گرفته است.

عمارت اصلی باغ نشاط، در سه‌ طبقه بناشده و ارتفاع ایوان آن به ۲/۵ متر می‌رسد. این عمارت شامل زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول است و در ضلع شمالی باغ نشاط، بنای قصر که احتمالاً هم‌زمان با آن بناشده است قرار دارد.

دیدگاه