«بی‌توجهی مسئولان به کانون پرورش فکری استان فارس»

  • 31 خرداد 1402 - 15:33
«بی‌توجهی مسئولان به کانون پرورش فکری استان فارس»

سعیدرضا کامرانی، مدیر کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: در شیراز و فارس ادعای پایتخت فرهنگی داریم اما در عمل کمتر به حوزه فرهنگ و کانون توجه می‌شود.

کامرانی امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در یک نشست خبری خاطرنشان کرد: نگاه برخی مدیران به حوزه فرهنگ جالب نیست تا جایی که کانون با این سابقه طولانی که متولی کودکان و نوجوانان است اما عضو شورای فرهنگ عمومی فارس نیست.

او ادامه داد: شهرداری شیراز در پیاده‌رو باجه بانک احداث می‌کند اما حضور ساختمان شماره یک کانون پرورش فکری را در بوستان ملی مزاحم می‌داند و با کانون مانند سد معبری برخورد می‌کند.

مدیر کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: شهرداری ۱۱ سال پیش ساختمان شماره ۲ کانون شیراز را برای احداث پل کابلی میدان ولیعصر تخریب کرد اما متاسفانه شهرداری هنوز به تعهدات خود برای احداث ساختمان جایگزین عمل نکرده است.

او افزود: من مخالف احداث کتابخانه در پارک ولیعصر نیستم، به جای ۸ طبقه ۱۰۸ طبقه بسازند اما حق و حقوق کانون پرورش فکری که ساختمانش را تخریب کرده‌اند، بدهند؛ اگر قرار باشد در پارک ولیعصر زمین اختصاص پیدا کند، باید به کانون زمین بدهند.

کامرانی با اشاره به اینکه مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز در باغ ملی است، خاطرنشان کرد: شورای شهر به دنبال تخریب این ساختمان است، چون آن را مزاحم باغ ملی می‌داند.

او با اشاره به اینکه درختان باغ ملی بایستی حیاط کانون پرورش فکری باشد، افزود: در هر نقطه‌ای از دنیا مراکز فرهنگی را در بهترین بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها احداث می کنند.

سعیدرضا کامرانی با اشاره به اینکه سابقه فعالیت فرهنگی‌اش از اعضای شورای فرهنگ عمومی فارس بیشتر است، از اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی حوزه کودک و نوجوان عضو این شورا نیست، انتقاد کرد.

مدیر کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهر قم ۱۱ مرکز پرورش فکری دارد اما شیراز فقط ۶ مرکز دارد در حالی که دست‌کم باید ۲۰ مرکز داشته باشد و بسیار از مناطق شیراز مانند شهرک گلستان، بلوار مدرس، سعدی و… فاقد کانون هستند.

به گفته کامرانی از ۳۷ شهرستان فارس نیز ۷ شهرستان دفتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند.

برنامه‌های تابستانی کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به اینکه ۵ کتابخانه سیار و ۶ کتابخانه پستی بخشی از برنامه‌های تابستانی کانون را برگزار خواهند کرد، گفت: در استان فارس به ۵۰ کتابخانه سیار نیاز است.

مژده دستوری معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این نشست گفت: در تابستان ۱۴۰۲ فعالیت‌های مراکز کانون در بخش‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهش برگزار خواهد شد. این فعالیت‌ها در قالب کارگاه‌های تخصصی و عمومی به صورت حضوری و برخط ارائه می شود.

به گفته دستوری «پرورش تفکر فلسفی (گام به گام تا اندیشه)، خوانش متون کهن، مهارت‌های مثبت اندیشی، پویانمایی، کاردستی، نقاشی، سفال، شعر، داستان نویسی، نمایش خلاق، نوشتن خلاق و هنرهای تجسمی» بخشی از کارگاه‌های تخصصی کانون در تابستان است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: کارگاه‌های عمومی در قالب فعالیت‌های کتاب محوری همچون قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، روخوانی کتاب، معرفی اماکن و شخصیت و… برگزار می‌شود.

دیدگاه