درخواست برای برخورد با دادستانی شیراز به‌دلیل بازداشت مدیران میراث فرهنگی

  • 11 خرداد 1402 - 16:28
درخواست برای برخورد با دادستانی شیراز به‌دلیل بازداشت مدیران میراث فرهنگی

یک حقوقدان خواهان ورود دادستانی انتظامی قضات و برخورد با دادستانی شیراز به دلیل ماجرای بازداشت سیدموید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی فارس و زهره ادهمی، مدیر حافظیه شد.

چند روز پیش و به دنبال برگزاری مراسم خواستگاری یک جوان از دختر مورد علاقه‌اش در حافظیه، مدیرکل میراث فرهنگی فارس و مدیر حافظیه بازداشت شدند. در این رخداد مدیرکل میراث فرهنگی در همان روزبازداشت با قرار وثقه آزاد شد اما مدیرحافظیه دو روز در بازداشت ماند و در نهایت با پیگیری مسئولان ارشد دولتی آزاد شد.

ظاهرا این دو مدیر به دلیل نوع پوشش دختر بازداشت شده بودند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، محمدصادق احمدنیا،روزنامه‌نگار و حقوقدان در یادداشتی، اقدام دادستانی شیراز را «غم‌انگیز، تضییع حقوق و آبروی افراد و سربریدن قانون و آیین دادرسی کیفری به پای مصلحت» توصیف کرده و نوشته: «عنوان اتهامی مدیرکل یا مدیر مجموعه‌ای که نقشی نه به مباشرت و نه به معاونت در اجرای چنین مراسمی نداشته و به علت دفعی‌بودن آن (لحظه‌ای)، زمان و ابزار لازم برای جلوگیری از آن را نداشته‌اند، چه بوده است؟»

این حقوقدان نوشت: «مگر قرار نبود اصل بر آزادی متهم باشد و در نتیجه بازداشت او امری استثنایی تلقی شود؟ و مگر با تاکید موکد مقامات قضایی کشور مقرر نبود قرارهای قانونی متناسب با حال افراد صادر شود و تا سر حد امکان سعی شود قرار منجر به بازداشت افراد نشود؟ حال چه شده است که بانویی که دو هفته پیش از آن، به عنوان مدیر نمونه فرهنگی در هفته میراث فرهنگی مورد تجلیل قرار می‌گیرد به یک باره جلب و راهی زندان می‌شود؟»

احمدنیا ادامه داده: «شایسته است دادستانی شیراز به صورت صریح و شفاف توضیح دهد بازداشت ‌مدیر حافظیه به چه دلیلی انجام شده و چرا برای او مانند سایرین قرار وثیقه یا کفالت صادر نشده است؟ آیا بیم از بین بردن دلایل برای مراسمی که فیلم آن موجود است وجود داشته یا قرار بوده نامبرده که از مدیران خوشنام دولتی است به خاطر جرمی که مجازات آن برای مباشر جرم در صورت اثبات، جریمه (جریمه یک و نیم میلیون تومان) در پی دارد از کشور فرار کند؟!»

این حقوقدان نوشته: «به نظر می‌رسد این اقدامات دادستانی شیراز به منظور و با غرض و مصلحت بالا بردن هزینه بی‌حجابی صورت گرفته باشد اما باید پرسید هزینه‌ای که برای بی‌اعتمادی مردم به قانون و ناامیدی از اجرای عدالت و دستگاه قضا ایجاد می‌شود چقدر است و چگونه جبران خواهد شد؟»

او افزوده: «چه کسی به سیل سوالات جوانان دهه هشتادی و حتی کودکان دهه نودی که بدون لکنت و رسا می پرسند دادستانی شیراز چند نفر را به خاطر تخریب بافت تاریخی این شهر بازداشت کرده است، پاسخ می‌دهد؟»

احمدنیا نوشته: «چرا برخی اختلاس‌گران و دزدان بیت‌المال از کشور خارج می‌شوند اما یک مدیر به خاطر بی‌حجابی و عدم رعایت قانون توسط دیگران بازداشت می‌شود؟ اگر جرم مدیر مذکور کم‌کاری یا ترک فعل است با ترک فعل در حوزه‌های اقتصادی نیز همین برخورد می‌شود؟ آیا تاریخ این کشور به یاد دارد که یک مدیر خودروسازی به خاطر بازی با جان و مال و سرمایه مردم بازداشت شده باشد؟ و بسیاری سوالات دیگر از این دست که موجب ایجاد بی‌اعتمادی افکار عمومی شده است.»

دیدگاه