انتقاد وزارت میراث فرهنگی از استاندار فارس و دادستانی شیراز به دلیل بازداشت مدیر آرامگاه حافظیه

  • 10 خرداد 1402 - 10:04
انتقاد وزارت میراث فرهنگی از استاندار فارس و دادستانی شیراز به دلیل بازداشت مدیر آرامگاه حافظیه

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی از بازداشت زهره ادهمی، مدیر مجموعه حافظیه شیراز به شدت انتقاد و این رفتارها را باعث «افزایش کینه و دشمنی» توصیف کرد.

زهره ادهمی، مدیر مجموعه حافظیه شیراز چند روز قبل پس از آنکه فیلم خواستگاری یک جوان از دختر مورد علاقه‌اش که در حافظیه برگزار شده بود، منتشر شد به دلیل نوع پوشش این دختر، بازداشت شد. سیدموید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی فارس نیز به همین دلیل بازداشت شد اما با قرار وثیقه آزاد شده است.

دارابی در این خصوص در یک پست اینستاگرامی با اشاره به سخنان استاندار فارس علیه مدیرکل میراث فرهنگی فارس و اقدام دادستانی در بازداشت مدیران میراث فرهنگی نوشت: «حیرت و افسوس نوع موضع‌گیرى و سخنان و رفتار استاندار فارس و از آن بدتر اقدام دادستانى شیراز در جلب و بازداشت مدیرکل میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى استان و مدیر مجموعه تاریخى حافظیه است.»

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این خصوص گفته بود: «مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز تا مشخص شدن پرونده اجازه حضور در محیط اداری را ندارد.»

دارابی در نوشته خود افزوده: «آیا با این کارها حجاب و عفاف که امرى قانونى هست حاکمیت مى‌یابد؟ این مواضع، رفتارها و اقدامات جز گسترش کینه و عداوت و دور شدن از همدیگر نتیجه‌اى خواهد داشت؟»

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داده: «جاى مدیر نمونه فرهنگى که در هفته میراث فرهنگى (دوهفته قبل) از او تجلیل شد زندان نیست.»

اشاره قائم مقام وزیر میراث فرهنگی به مراسمی است که دو هفته پیش برگزار شد و در آن از زهره ادهمی به عنوان مدیر نمونه تقدیر شده بود. حافظیه در نوروز ۱۴۰۲ با بیش از ۴۰۰ هزار بازدید، در میان مواریث فرهنگی سراسر کشور بیشتر بازدید را داشت.

علی دارابی در خصوص آخرین وضعیت بازداشت‌ها در شیراز نوشته: «با تلاش زیادى که صورت گرفت مدیرکل [میراث فرهنگی فارس] با قرار وثیقه موقتا آزاد و مدیر حافظیه دو شب است در بازداشت به‌سر می‌برد. رییس نهاد ریاست جمهورى، وزیران میراث و دادگسترى و… دو روز است همه تلاش مى‌کنیم اما این بانوى مومنه و متخصص -مدیر حافظیه – در بازداشت [است] و پدر و مادر سالخوره‌اش چشم انتظار و نگران هستند، اما گویا اراده اى براى حل مساله نیست. تکلیف این همه ماموران دولتى از ترس اینکه با آنها نیز چنین برخورد ناحقى صورت گیرد چیست؟ مگر کشور تفکیک قوا ندارد و مرزهاى قانونى براى همه تعریف نشده است؟»

دیدگاه