تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024

بازی  جدید با عرصه و حریم پاسارگاد؛ چرا در عرصه و حریم اثر ثبت جهانی بازنگری می‌کنید؟

  • 25 اردیبهشت 1402 - 16:57
بازی  جدید با عرصه و حریم پاسارگاد؛ چرا در عرصه و حریم اثر ثبت جهانی بازنگری می‌کنید؟

پژوهشگاه میراث فرهنگی با وجود مخالفت تمام کارشناسان شورای پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی چگونه مجوز بازنگری برای عرصه و حریم پاسارگاد صادر کرده است؟!این عرصه و حریم قرار است بزرگتر شود یا کوچکتر؟

به گزارش میراث‌باشی، شادروان دکترعلیرضا شاپور شهبازی، شادروان دکتر شهریار عدل، دکتر علی موسوی، شادروان دکتر باقر ایت‌الله زاده شیرازی؛ اینها نام بزرگانی است که بر تارک عرصه و حریم پاسارگاد تا ابد می‌درخشد.

شگفت‌آور نیست اجازه می‌دهید در عرصه و حریم اثر ثبت جهانی تجدید نظر شود؟ لابد دو فردا روزی نوبت تخت جمشید، تخت سلیمان، شوش و چغازنبیل ، شهر سوخته، باغ فین ، کویر لوت و نقش جهان و سازه‌آبی شوشتر، بافت تاریخی یزد و… است! تکنولوژی جدیدی با دقت بیشتر آمده که ما خبر نداریم؟!

چگونه از اختیارات منصب و صندلی‌تان استفاده کنید و با یک محوطه تاریخی که شناسنامۀ دوران شکوهمندی از تاریخ ایران است بازی کنید؟!

چگونه وقتی اعضای  شورای پژوهشی پژوهشکده باستان‌‌شناسی از طرح مسئله و ضرورت اجرای این کار  اقناع نشدند و با اجرای این طرح مخالفت کردند دست به صدور مجوز گمانه‌زنی زدید؟

این طرح مگر دوبار پیشتر در اداره کل پایگاه‌ها در وزارتخانه نیز مطرح نشده و در آنجا هم مردود نشده بود؟!

چگونه  نظرات کارشناسی اعضای هیات علمی پژوهشگاه را نادیده گرفتید و بی‌اعتبار کردید و  بدون رعایت تشریفات اداری مجوز گمانه زنی برای محوطه تاریخی پاسارگاد را صادر کردید؟

آیا این مطلب صحیح است که پایگاه ثبت‌جهانی پاسارگاد روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۲ اجرای طرح را به جلسه شورای خود برده و تصویب کرده است؟

آن هم در حالیکه بر اساس ضوابط اداری طرح ابتدا باید در شورای پایگاه تصویب و سپس به استان و تهران می‌آمد؟ و  عجیب‌تر آنکه در  همان تاریخ مذکور مجوز پژوهشگاه صادر شده بود؟!

حال باید از مدیران و اعضای شورای پژوهشی دو پایگاه جهانی پاسارگاد و تخت جمشید حاضر در این جلسه، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و معاون میراث فرهنگی کل کشور، مدیر کل امور پایگاه‌ها و مدیر کل دفتر محوطه‌ها ، بناها و بافت‌ها پرسید چگونه حاضر به انجام چنین اقدام غیر قابل تصوری شدید آن هم علی رغم مخالفت کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی؟

چگونه می‌خواهید در  تعیین عرصه و حریم یک محوطه ثبت جهانی که به تایید یونسکو هم رسیده دخل و تصرف کنید؟ اصلا چه ضرورتی شما را به این کار وا داشته است؟

دیدگاه

  1. از تمام دلسوزان التماس میشه که سر این یک موضوع به هیچ عنوان کوتاه نیایند، انگار تمام زمین های این سرزمین پر شدند و فقط اون یک تکه خاک مونده که حتماااا باید در اونجا دخل و تصرف بشه ، نمیدونم پشت این اصرار برای دست اندازی به چنین میراثی چه چیزی است، هرچه است چنان مافیایی عمل کرده که هر از چند گاهی باز مطرح میشه، اقتصاد و معادن ووو تمام اینا ارزونی اونهایی که مبرند، نوش جان !!! ولی تنها شناسنامه هویتی و ماندگار این ملت بازی نکنید ، اینجا خط قرمزه ، کاری نکنید که اون دسته مخالفان که سیستم رو سال ها دشمن تمدن و تاریخ این سرزمین دونستند زبانشان دراز شود و بگن ” دیدید گفتیم “!!!!

  2. سلام خدمت دوستان و همه کسانی که دغدغه بازنگری میراث جهانی پاسارگاد را دارند
    من به عنوان یکی از اهالی پاسارگاد می خواهم سوالی از شما بپرسم
    آیا تا کنون به پاسارگاد تشریف آوردید و وضعیت اقتصادی و معیشت مردم رو از نزدیک ببینید؟
    آیا براتون مهم بوده که جوانان پاسارگاد که تا بحال نقش پر رنگی در حفظ و نگهداری مجموعه میراث داشتن و وظیفه میزبانی گردشگران و میهمانان رو دارند با مشکل بی درآمدی و مسکن مواجه هستند؟
    آیا به این توجه کردید که با وجود ثبت میراث جهانی پاسارگاد در یونسکو باز هم مردم پاسارگاد با امکانات در حد یک روستا زندگی میکنند؟
    آیا میتونید درک کنید که چند نسل گذشته شما در اینجا زندگی کرده و الان فرزند شما حق ندارد در کنار شما و در زمین اجدادی شما مسکن بنا کند؟
    آیا تا بحال از خودتون پرسیدید که با وجود گذشت سالها از ثبت میراث فرهنگی پاسارگاد و تعداد زیاد بازدید کننده و گردشگران ایرانی و خارجی، فعالیتهای گردشگری پیشرفت زیادی نداشته و تنها چند اقامتگاه انگشت شمار داریم چیست؟ (عمده دلیل عدم پیشرفت، همین عرصه و حریم تعیین شده می باشد که مانعی برای اکثراً طرح هاست)
    کارشناسان میراث فرهنگی در زمان تعیین عرصه و حریم مجموعه پاسارگاد با یک تصمیم عجولانه و بدون در نظر گرفتن حقوق اهالی و مردم بخش پاسارگاد به خصوص حق مسکن و حق درآمد، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اهالی پاسارگاد شدند و حتی سازمان جهانی یونسکو هم در قوانین خود حقوق همسایگان و اهالی محدوده میراث رو جز اولویت های خودش دارد.
    در حال حاضر هم اصلاح در عرصه و حریم میراث جهانی پاسارگاد به مقدار زیادی نیست که تعرضی به محدوده آثار بشود فقط و فقط به میزان حل مشکل مسکن اهالی و درآمد کشاورزی عمده اهالی می باشد. لازم به ذکر است که اصلاح حریم باعث افزایش فعالیتهای گردشگری اهالی نیز می شود که ظرفیت های زیادی برای درآمد اهالی و همچنین افزایش درآمد در حوزه گردشگری و رشد و توسعه گردشگری در پاسارگاد می شود.
    چه خوب می شود اگر هم مسئولان و کارشناسان و هم سازمان جهانی یونسکو هم در جریان این مشکلات قرار بگیرند و بدانند که حدود به ۱۰۰۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم از این مشکلات رنج می برند.
    اکنون با شنیدن همه این مشکلات، کارشناسان و متخصصان گردشگری اگر بازهم نظر مخالفی با اصلاح عرصه و حریم دارند لطف بفرمایند و صورت مسئله رو پاک نکنند و راه حلی ارائه دهند تا مشکلات مردم پاسارگاد از نظر مسکن و درآمد حل شود. با تشکر