برای گردشگری شیراز

  • 22 اردیبهشت 1402 - 9:00
برای گردشگری شیراز

مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی

بدون شک شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است و در گردشگری یک سر و گردن از همه بالاتر، شهری پر از تاریخ و هویت از ادبیات تا خوراک و آیین عشایر از سلامت تا زیارت، از طبیعت اردیبهشت تا روستاهای بکر و ناشناخته ، از باغ‌های ایرانی تا مراکز نوین تجاری، شیراز یک دنیا راز دارد، شهری پر از کرشمه و داستان و روایت و افسانه که هر کوچه‌اش خاطره‌ای از ایرانی بودن ایرانیان را روایت می‌کند ، اما این همه شیراز نیست، شیراز روح دارد، بو دارد، مزه دارد، حس دارد، گویی آدمی است که در کنارش حالت خوب می‌شود، برای همین است که هر کس که می‌رود به شیراز اگر بدون حافظ و سعدی از کوچه‌های شیراز نگذرد، اگر طعم کلم‌پلو شیرازی و فالوده را نچشد، اگر بوی بهار نارنج را حس نکند گویی شیراز را ندیده و نشناخته پس بر ما است که گردشگری را بر مدار حس شیراز بنا کنیم؛

۱- شیراز محورهایی برای گردشگری ادبی می‌خواهد تا این شهر را با قصه‌هایش بشناسند.

۲- بافت تاریخی شیراز یک قطعه نیست بلکه هر بخشش می‌تواند برندی باشد از داشته‌های هزار ساله‌اش، خوراک، آیین، صنایع دستی، سوغات، هنر و… از دیگر داشته‌هایی است که می تواند عنوانی برای هر محور باشد.

۳- تطابق صندلی و تخت اصل پایدار گردشگری است و شیراز باید در این مسیر به اندازه ای که تخت اقامتی و پذیرایی ایجاد می‌کند برای گسترش جاذبه‌های جدید نیز بیاندیشد.

۴- شیراز شهر باغ‌های ایرانی است، اینها همان بهشت‌های کوچک ایرانی‌اند که می‌تواند به برندی جهانی تبدیل شود.

۵- شیراز با مردمان مهربانش دل‌انگیز است و کارکتر پروری از عشایر و شهروندان پیوند گردشگران را با این شهر بیشتر می‌کند.

۶- اما استان فارس برند دیگری که در تاریخ گردشگران بین‌المللی نام آشنا است، پارس یا پرشیا می‌تواند راه حل خروج از بحران های گردشگری باشد برندی که ورای ایران است و شیراز با این برند می‌تواند هاب پروازی منطقه برای اروپاییان باشد.

۷- آموزش و تبلیغات دو رکن صنعت گردشگری است که هر روز نیاز به تقویت دارد، با درک رویکردهای جدید سفر و تغییر بازارها این مهم نیز تغییر می‌کند و نیاز به باز اندیشی است.

۸- باید بدانیم بازارهای هدف همیشه نخواهند ماند و آژانس‌های شیراز نیاز به انعطاف بیشتری برای ارتباط با این بازارها دارند تا پیش از بحران به تامین نیازهای بازار جدید همت گمارد.

۹- و در آخر شیراز بهترین بازیکنان تیم گردشگری کشور را دارد اما نیاز به هماهنگی دارد، تیمی که با این بازیگران میتواند با دوستی ، اتحاد و یکرنگی تیمی برای شیراز و ایران بیش از پیش مفید باشد.

دیدگاه