اجرای طرح ساماندهی محوطه‌های تاریخی «اشکفت‌سلمان» و «کول‌فرح»

  • 30 فروردین 1402 - 10:22
اجرای طرح ساماندهی محوطه‌های تاریخی «اشکفت‌سلمان» و «کول‌فرح»

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: فاز نخست ساماندهی محوطه‌های تاریخی ایذه به زودی اجرا خواهد شد.

مهدی فرجی گفت: بی‌شک یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های فرهنگی خوزستان با دو ظرفیت سترگ گردشگری و میراث‌فرهنگی، شهرستان ایذه است که به یمن همین جایگاه ویژه در سال ۲۰۰۸ میلادی پرونده آن با عنوان “The Cultural-Natural Landscape of Izeh ” منظر تاریخی ـ طبیعی ایذه در حافظه موقت سازمان علمی فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: یکی از راه‌کارهای رسیدن به جایگاه والای ثبت دائم، رسیدگی تخصصی به جایگاه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری شهر ایذه است که نقش بسزایی در پیشبرد این هدف مهم دارد و این پویش جدی از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، او ادامه داد: تهیه شرح خدمات و ارائه طرح‌های ساماندهی دو محوطه کلیدی دشت ایذه (اشکفت‌سلمان و کول فرح)، از جمله طرح‌های تأثیرگذاری است که توسط پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر تهیه شده و با پشتیبانی‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اعتبارات آن تصویب و تخصیص داده شده است.

فرجی با اشاره به این موضوع که این طرح به رفع ایرادات موجود، تعمیرات گابیون‌بندی و اصلاح آن با روش علمی، نصب دوربین‌های مداربسته مجهز به سیستم بی‌سیم، تأمین روشنایی، تعمیرات سرویس بهداشتی، اصلاح سیستم آب‌رسانی و برق با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال خواهد پرداخت، افزود: پیمانکار مربوط مشخص شده است و با نظارت کامل پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر طی روزهای آتی وارد فاز اجرایی خواهد شد. همچنین طرح ساماندهی و شرح خدمات چند محوطه دیگر برای بررسی و تأمین‌اعتبار به معاونت میراث‌فرهنگی استان ارسال شده است که باتوجه به حسن ظن سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان، امید است با پیگیری‌های بعدی اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌ها، تأمین شود.

دیدگاه