مرکز اسناد جنوب کشور سندهای تاریخی مردم را خریداری می‌کند

  • 24 فروردین 1402 - 10:36
مرکز اسناد جنوب کشور سندهای تاریخی مردم را خریداری می‌کند

سرپرست مرکزاسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور که معتقد است نگهداری از اسناد با ارزش حرکت در مسیر حفظ هویت ملی کشور است، از عموم مردم دعوت کرد تا اسناد هویتی و تاریخی خود را برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر به صورت اهدایی یا امانی و حتی فروش در اختیار این مرکز قرار دهند.

روح الله منوچهری اظهارکرد:‌ درصدد هستیم تا اسنادی که در اختیار عموم مردم قرار دارند و ارزش چندانی برای صاحب سند ندارند اما برای هویت فرهنگی کشور، تاریخ، پژوهشگران و آیندگان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند را در این مجموعه جمع‌آوری و نگهداری کنیم؛ برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این امر انجام شده و از نگهداری این اسناد در این مرکز استقبال خواهیم کرد.

نگهداری از اسناد در شرایط استاندارد

سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ادامه داد: متاسفانه اکثر اسنادی که در اختیار مردم قرار دارند در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند که ممکن است از بین بروند. این در حالیست که اسناد باارزش در این مجموعه به صورت کاملا استاندارد از نظر دما و رطوبت نگهداری می‌شوند و این شرایط روزانه ۲ بار چک می‌شود تا اسناد آسیبی نبینند.

منوچهری افزود: کسانی که قصد دارند در این امر مشارکت داشته باشند می‌توانند اسناد باارزش خود را به این مجموعه اهدا کنند. در واقع هم می‌توانیم این اسناد را به صورت اهدایی دریافت کنیم هم می‌توانیم اسناد را خریداری کنیم یا به صورت امانی و با حفظ مالکیت صاحب سند از آنها نگهداری کنیم.

دیجیتال‌سازی اسناد برای استفاده پژوهشگران

وی با بیان اینکه اسناد در این مجموعه در صورت لزوم آفت‌زدایی، آسیب‌زدایی و مرمت می‌شوند، گفت: این اسناد برای نسل‌های آینده نگهداری خواهند شد. سندی که وارد این مجموعه می‌شود از همان ابتدا دیجیتال‌سازی خواهد شد تا بتوانیم نسخه دیجیتال را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

منوچهری اضافه کرد: بخش اسناد در این مرکز از ۲ قسمت تشکیل شده است. یک قسمت به اسناد تاریخی اختصاص دارد و در یک قسمت نیز اسناد دولتی نگهداری می‌شوند که این اسناد در وهله اول مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا سندهایی که قابلیت نگهداری دارند شناسایی و در این مجموعه نگهداری شوند؛ حتی سطوح دسترسی به این اسناد هم تعریف شده است.

زمینه‌سازی برای انجام پژوهش در این مرکز

سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه تعداد سندهای موجود در این مرکز مدام در حال تغییر و افزایش است، گفت: این مجموعه از ۲ قسمت کتابخانه ملی و سازمان اسناد تشکیل شده است؛ یکی از مهمترین وظایف کتابخانه ملی زمینه‌سازی برای انجام پژوهش‌ها و حفظ میراث مکتوب کشور است.

وی یادآور شد: این مجموعه از سه تالار بهره می‌برد که این تالارها برای استفاده پژوهشگران و علاقمندان در نظر گرفته شده‌اند. تالار وصال ویژه بانوان، تالار قشقایی ویژه آقایان و تالار فارس‌شناسی ویژه افرادی است که در مقاطع دکتری به بالا تحصیل می‌کنند.

نحوه عضویت متقاضیان

منوچهری به شرایط و نحوه عضویت در این مرکز اشاره کرد و افزود: متقاضیان برای ورود به این مجموعه باید شرایط خاصی داشته باشند که این شرایط طبق دستورالعمل‌های این مرکز تعریف شده است. البته سعی کردیم شرایط را تسهیل و زمینه را برای حضور علاقمندان فراهم کنیم تا کسانی که علاقمند به حضور در این مرکز هستند نیز بتوانند از امکانات این مجموعه بهره ببرند.

سرپرست مرکزاسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود سه هزار پژوهشگر از امکانات این مجموعه بهره می‌برند و امیدواریم بتوانیم زمینه فعالیت‌های بیش از پیش پژوهشگران را در این مرکز فراهم کنیم.

دیدگاه