تدارک برنامه‌های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز

  • 27 بهمن 1401 - 10:02
تدارک برنامه‌های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز

محمدمهدی اسماعیلی به برنامه‌های مشترک دو کشور در خصوص آئین نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز به‌عنوان عید باستانی همواره مورد علاقه هر دو ملت ایران و ترکمنستان است که برنامه‌های متنوعی برای برپایی برنامه‌های مشترک تدارک دیده شده است.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان که با اجرای برنامه‌های فرهنگی مشترک در عشق‌آباد، پایتخت این کشور، برگزار شد، گفت: تعامل با برخی کشورها به‌دلیل تفاوت‌های فرهنگی، سختی‌هایی دارد، اما درباره دولت و مردم ترکمنستان به‌دلیل سابقه وسیع و مشترک تمدنی، فرهنگی و تاریخی هیچ مانعی وجود ندارد.

او در ادامه گفت: آداب و سنن مشترک در کنار وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، شرایط مناسبی برای توسعه روابط دو کشور فراهم کرده است؛ لذا با توجه به ظرفیت‌های موجود گسترش ارتباط فرهنگی و هنری می‌بایست در اولویت قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه به برنامه‌های مشترک دو کشور درخصوص آیین نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز به‌عنوان عید باستانی مورد علاقه هر دو ملت است که برنامه‌های خوبی برای برپایی برنامه‌های مشترک تدارک دیده شده است.

وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی ایران در عشق‌آباد ترکمنستان گفت: مردم فرهنگ‌دوست ترکمنستان را خویشاوند و از اعضای خانواده خودمان می‌دانیم و روسای جمهور دو کشور در برقراری روابط فرهنگی دو ملت بیش از گذشته اهتمام دارند.

او در پایان گفت: در ملاقات با وزرا و مقامات کشور ترکمنستان، توافق‌های خوبی در راستای ارتقای سطح تعاملات فرهنگی و هنری دو کشور صورت گرفته که در آینده‌ای نزدیک بخش قابل‌توجهی از این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

همچنین شاهمرادف، وزیر فرهنگ ترکمنستان در این مراسم گفت: روابط ترکمنستان و ایران در تمام عرصه‌ها به‌طور روزافزون در حال افزایش است و در روابط دوستانه و برادرانه مردم ترکمنستان و ایران همکاری‌های فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شاهمرادف ادامه داد: اساتید حوزه فرهنگ و هنر دو کشور در رویدادهای فرهنگی مشترک حضوری پررنگ دارند که این مسئله به توسعه روابط دوستانه و تکامل همکاری‌های فرهنگی کمک بسیاری خواهد کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این سفر علاوه بر افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در ترکمنستان و بازدید از برخی مراکز فرهنگی این کشور، با مقامات عالی ترکمنستان درباره توسعه روابط دیدار و از اولین فرهنگ لغات فارسی ترکمنی نیز رونمایی کرد و همچنین در مراسم رسمی ضیافت وزیر فرهنگ ترکمنستان شرکت کرد.

دیدگاه