مشاهده علائم بیماری حاد تنفسی در ۴۰ کودک یک شیرخوارگاه فارس

  • 24 آذر 1401 - 15:16
مشاهده علائم بیماری حاد تنفسی در ۴۰ کودک یک شیرخوارگاه فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با مشاهده علائم تنفسی در ۴۰ کودک در یکی از شیرخوارگاه‌ها شامل آبریزش بینی، بی‌حالی و تب ملایم موارد مشکوکی از بیماری سنسیشیال تنفسی در این کودکان مشاهده شد.

دکتر عباس رضائیان‌زاده روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص بیماری سنسیشیال تنفسی کودکان و هشدارهای اعلامی در این خصوص، گفت: طی یکی دو هفته اخیر متوجه بروز علائم تنفسی بین حدود ۴۰ کودک در یکی از شیرخوارگاه‌ها شدیم؛ این نشانه‌ها شامل آبریزش بینی، بی‌حالی، تب ملایم و … بود که منجر به گرفتن تست کرونا و بررسی آنفلوآنزا از آنان شد، اما تست‌ها منفی بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با نظر متخصصان از این کودکان تست سنسیشیال تنفسی گرفته شد که ۲۵ درصد از آنها، یعنی حدود ١٢ نفر تستشان مثبت بود؛ از این بین هشت نفر در آی‌سی‌یو اطفال بیمارستان نمازی بستری شدند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه این بیماری ویروسی بیشتر در کودکان و سالمندان شایع است، گفت: در شهرستان‌های فارس نیز نمونه‌هایی گرفته شده که تعدادی مثبت شده‌اند و در این راستا آموزش را در بخش بهداشت و درمان آغاز کرده‌ایم.

او، خودداری از تجمع در مراکز پرتردد، ضدعفونی کردن دست و استفاده از ماسک را راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر و اضافه کرد: اگر شاهد شکل گیری روند افزایشی ابتلا به این بیماری باشیم، امکان دارد تصمیم به تعطیلی مهدهای کودک برای مدتی مشخص، گرفته شود؛ اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه انتقال این نوع ویروس بیشتر از طریق چشم و بینی اتفاق می‌افتد و نباید با دست آلوده بدن کودکان را لمس کنیم، اضافه کرد: در صورت بروز علائمی مانند سرفه‌های شدید، فرو رفتگی قفسه سینه و تب بالا در کودکان، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.

رضاییان‌زاده عنوان کرد: ویروسی مانند آنفلوآنزا طی دوران شیوع کرونا، فرصت بروز نداشت و با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی فروکش کرده بود و اکنون به دلیل کاهش سطح رعایت اصول اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی شاهد افزایش موارد بروز و ابتلا به این بیماری هستیم.

رضائیان‌زاده همچنین با یادآوری اینکه سل یک بیماری تنفسی خطرناک است که دوره درمانی طولانی دارد، گفت: بعضی از موارد ابتلا به این بیماری، به درمان دارویی جواب نداده و منجر به طی یک پروسه درمانی طولانی همراه با بستری و ایزوله می‌شود که هزینه‌های سنگینی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در جامعه ممکن است ناقلان سالمی وجود داشته باشند که بدون بروز علائم این بیماری، باعث ابتلای دیگران شوند، گفت: با انجام برنامه بیماریابی فعال در استان فارس، تاکنون ۲۰۰ بیمار مبتلا به سل را شناسایی کرده‌ایم که همگی تحت درمان قرار گرفته‌اند و از این بین یک بیمار نسبت به درمان مقاوم بوده است.

رضائیان با اشاره به اهمیت این بیماری در مبحث شاخص‌های بهداشتی جامعه، یادآور شد که طرح بیماریابی فعال از دهم دیماه امسال برای همه افراد جامعه اتباع بیگانه ساکن در فارس اجرا خواهد شد و از طرفی همه افراد بالای ۹ ماه این جامعه بدون در نظر گرفتن سابقه واکسیناسیون، واکسن‌های سرخک، فلج اطفال و … را دریافت خواهند کرد.

دیدگاه