نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند پنجاه هزار سال پیش و در کنار هم در یک غار زندگی می‌کردند

  • 14 خرداد 1401 - 10:09
نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند پنجاه هزار سال پیش و در کنار هم در یک غار زندگی می‌کردند

در قسمت جنوب فرانسه غاری به نام Grotte Mandin وجود دارد که برای مدت صد هزار سال محل زندگی نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند بوده است.

دانشمندان با استفاده از دوده‌های به جا مانده بر روی سقف غار توانستند تاریخ دقیق حضور انسان‌های خردمند و نئاندرتال‌ها را مشخص کنند.

آنها همچنین با آنالیز ضخامت لایه‌های مربوط به دوده‌های آتش زمان بین آخرین نئاندرتال‌ها و اولین انسان‌های خردمند که در غار زندگی می‌کردند، دریافتند که احتمال عدم ملاقات آنها با یکدیگر بسیار کم است‌.

همچنین Slimak و تیمش موفق به کشف منطقه‌ی مربوط به نئاندرتال‌ها بر اساس محل منابع سنگ چخماق و قطعات سنگی مورد نیاز در سلاح‌هایشان شدند.

نئاندرتال‌ها برای هزاران سال در این‌ منطقه زندگی می‌کردند و به خوبی می‌دانستند که هر چیزی در کجا قرار دارد. ساپینس‌ها اما فقط برای حدود ۴۰ سال در این غار ساکن بودند‌.

این منطقه بسیار وسیع بوده و ساکنان نئاندرتال آن اطلاعات بسیار دقیقی از تمام منابع آن داشتند. در مقابل نیز، انسان‌های خردمند هم ابزارهای مختلف مانند تیر و کمان‌‌هایی را به نئاندرتال‌ها معرفی کردند که پیش از آن در خارج از آفریقا و لوانت استفاده نشده بود.

در نتیجه ما می‌دانیم که نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند در یک غار با هم تعامل داشتند، با هم شکار می‌کردند و با هم اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذاشتند.

سپس به طور ناگهانی نئاندرتال‌ها این محل را ترک کردند. آن‌ها آخرین آتش خود را روشن کردند و بعد ناپدید شدند. علت این اتفاق هنوز مشخص نیست. به عقیده‌ی Slimak علت هر چه که بود بزرگ و ناگهانی بوده است‌‌.

سحر مرتضی نژاد

دیدگاه