فرصت جام جهانی را مانند اکسپو از دست ندهید

  • 10 خرداد 1401 - 8:34
فرصت جام جهانی را مانند اکسپو از دست ندهید

جام جهانی قطر؛ رویدادی مهم که تقریبا چهار ماه به شروع آن باقی مانده و کم و بیش بازارهای فرهنگی و اقتصادی آن در حال حاضر شکل گرفته‌اند. در این شرایط برخی کارشناسان مدام به این نکته اشاره می‌کنند که با نزدیک شدن به زمان فرا رسیدن این رویداد، باید از تجربه اکسپو دوبی درس گرفت و این بار با برنامه‌ریزی مناسب‌تری حرکت کرد.

به گزارش ایسنا، این روزها زمزمه‌های همکاری میان ایران و قطر برای احیای صنایع دستی این کشور شنیده می‌شود و این در حالی مطرح شده که نزدیک شدن به برگزاری جام جهانی قطر نیز یک فرصت برای معرفی صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

برای بررسی این مسأله که آیا ایران از ظرفیت مناسبی برای احیای صنایع دستی این قطر برخوردار است، این بار به گفت‌وگو با حجت‌الله مرادخانی، کارشناس و پژوهشگر صنایع دستی پرداختیم.

کدام رشته‌ی از بین رفته‌ی صنایع دستی را توانسته‌ایم احیا کنیم؟

مرادخانی در ابتدا با اشاره به اهمیت رویداد جام جهانی قطر گفت: «نکته‌ای که درمورد این ماجرا وجود دارد، این است که اولا چه برنامه‌ای قرار هست به قطر ارائه شود و اینکه این اقدام قرار هست به چه صورتی انجام شود؟ ایران قرار هست بر مبنای کدام تجربه موفقی چنین کاری را انجام دهد؟»

او ادامه داد: «مسأله‌ای که وجود دارد این است که اگر ایران از ظرفیت کافی برای احیای صنایع دستی قطر برخوردار است، یک گزارش ارائه کنند که ما بدانیم. سوال من این است که ما کدام رشته‌ی از بین رفته‌ی صنایع دستی را توانسته‌ایم احیا کنیم؟ احیا نه به معنای موضع‌گیری‌های مدیریتی که حالا بخواهیم این تجربه را با دیگر کشورها در میان بگذاریم. این پرسشی است که من به عنوان مخاطب و فعال این حوزه مطرح می‌کنم.»

این پژوهشگر حوزه صنایع دستی اضافه کرد: «قطعا ماهیت این کار که به اشتراک درآید، اتفاق خوبی است و در دنیای امروز به اشتراک گذاشتن اتفاق خوبی است و باید با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم تا خودمان هم رشد کنیم. نه اینکه باور داشته باشیم ما بهترین هستیم و نمی‌خواهیم هیچ مشورت یا گفت‌وگویی را داشته باشیم.»

دیدگاه