کشف آرامگاه ساتراپ سلوکی در نهاوند

  • 25 اردیبهشت 1401 - 9:03
کشف آرامگاه ساتراپ سلوکی در نهاوند

سرپرست هیات باستان‌شناسی فصل دوم کاوش تپه نقاره‌چی نهاوند از کشف آرامگاهی از دوره سلوکی در این محوطه باستانی خبر داد و گفت: این آرامگاه احتمالا محل دفن یکی از سرداران و ساتراپ‌های دوره سلوکی است.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تپه نقاره‌چی، تپه‌ای مدور با ارتفاع حدود هشت متر است که در جنوب شرقی نهاوند و در بین مزارع و باغات میوه قرار دارد.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به نزدیکی این تپه با محوطه لائودیسه به منظور یافتن ارتباط بین شهر لائودیسه دوره سلوکی و گور دفن شده در این تپه که در گزارش ناصرالدین شاه نیز به آن اشاره شده انجام این برنامه ضروری به نظر می‌رسید.

جانجان با بیان‌ اینکه اسکندر مقدونی با هدف یونانی کردن ایران معلم، هنرمند، مورخ، تاجر و غیره را به همراه خود به ایران آورد، تصریح ‌کرد: سلوکی‌ها نیز از این شیوه اسکندر پیروی کردند و شهرهای متعددی بنا نهادند که شهر نهاوند از نمونه شهرهای دوره سلوکی است که در گذشته لائودیکیا نامیده می‌شد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه نقاره‌چی ادامه داد: با توجه به کمبود آثار دوره سلوکی در ایران، از وجود معماری شهرهای یونانی و آداب رسوم تدفین آن‌ها اطلاعی نداریم بنابر این کشف معبد لائودیسه و یا آرامگاه یک سردار و یا ساتراپ سلوکی می‌تواند سرنخی برای شناخت معماری و آئین تدفین سلوکی‌ها در ایران و تاثیرپذیری احتمالی آن‌ها از ایرانی‌ها باشد و نقش بسزایی در جذب گردشگری خارجی دارد.

وی در پایان گفت: کشف این آرامگاه از دوره سلوکی که احتمالا محل دفن یکی از سرداران و ساتراپ‌های دوره سلوکی است می‌تواند در روشن شدن زوایای تاریکی از دوران سلوکی به باستان شناسان کمک کند.

دیدگاه