اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی باعث وفاق ملی و همگرایی ایرانیان می‌شود

  • 02 اسفند 1400 - 15:34
اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی باعث وفاق ملی و همگرایی ایرانیان می‌شود

از وظایف مهم پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پاسداری و پاسداشت از گونه‌های زبانی و عزت و اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی است که در کنار زبان ملی که زبان فارسی است باعث وفاق ملی و همگرایی ایرانیان شوند.

به گزارش ایلنا، مژگان اسماعیلی (رییس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون) در سومین همایش میراث‌زبانی، تصریح‌کرد: این مرکز در قالب گروه‌های پژوهشی شامل زبان و گویش، زبان‌های باستانی و متون کهن و متون و کتیبه‌های اسلامی طبق شرح وظایفی که در اساسنامه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آمده فعالیت می‌کنند. 

او با اشاره به نامگذاری ۲۱ فوریه در تقویم یونسکو به نام روز پاسداشت زبان مادری، زبان فارسی را زبان ملی و مشترک ایرانیان خواند که در کنار آن زبان اقوام در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و افزود: از وظایف مهم پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پاسداری و پاسداشت از گونه‌های زبانی و عزت و اعتبار بخشی به زبان‌های اقوام ایرانی است که در کنار زبان ملی که زبان فارسی است باعث وفاق ملی و همگرایی ایرانیان شوند. 

اسماعیلی با بیان اینکه پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در اجرای طرح‌های پژوهشی، طرح ملی زبان و زبان‌های در معرض خطر را در دستور کار قرار داده است، هدف از اجرای این طرح را جمع آوری نمونه‌های زبانی گونه‌های مختلفی خواندکه در سرزمین پهناور ایران وجود دارند و گفت: ضبط، احیا، ترویج، جمع‌آوری، آوانگاری و ثبت در اطلس زبانی از وظایف این مرکز است. 

او در ادامه با اشاره به مفهوم و عنوان همایش، از ارسال ۵۰ عنوان مقاله ارزشمند به دبیرخانه سومین همایش میراث زبانی خبر داد و تصریح کرد: تنها معیار انتخاب مقالات برای ارائه، ارسال در زمان مقرر بوده و تمامی مقاله‌های ارسال شده تا پایان اسفند ماه، در مجموعه مقالات این همایش به چاپ خواهند رسید. 

اسماعیلی در ادامه هدف از برگزاری این همایش را تبادل و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه مطالعاتی میراث زبانی خواند بنحوی که تمامی شرکت کنندگان در آن بتوانند از اطلاعات ارائه شده در خصوص میراث مکتوب و شفاهی در این حوزه بهره‌مند شوند. 

او در پایان زبان را به عنوان یک مولفه موثر دارای جایگاه ارزشمند و تأثیر گذار در وفاق ملی عنوان کرد که تمامی دستگاه‌های فرهنگی باید پاسداری و پاسداشت از این عنصر فرهنگی را در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه