تالاب بختگان ۱۴ بهمن میزبان رویداد جهانی است

  • 12 بهمن 1400 - 11:01
تالاب بختگان ۱۴ بهمن میزبان رویداد جهانی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد که روز چهاردهم بهمن، کنفرانس بین‌المللی روز جهانی تالاب به میزبانی شهرستان بختگان با حضور معاون رئیس جمهور برگزار می‌شود.

حمید ظهرابی دوشنبه ۱۱ بهمن در یک نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی روز جهانی تالاب به میزبانی شهرستان بختگان، عنوان کرد: این طرح بزرگترین رویداد روز جهانی تالاب‌هاست که در جریان آن قهرمانان تالاب‌ها قرار است انتخاب شوند. 

او اضافه کرد: این مراسم با حضور معاون رئیس جمهور و نماینده برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان بختگان در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار می‌شود.

ظهرابی با بیان اینکه شعار امسال «تالاب‌ها را ارج نهیم و دوست بداریم» است، خلاصه‌ای از وضعیت تالاب‌های فارس ارائه کرد و گفت: روز جهانی تالابپها ۱۳ بهمن است که کنوانسیون رامسر تشکیل شد و قدیمی ترین معاهده بین‌المللی در زمینه حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.هر تالابی در دنیا که ثبت شود به «رامسرسایت» شناخته می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه یکی از افتخارات کشور ما این است که قدیمی ترین کنوانسیون حفاظت از محیط زیست در شهر رامسر مبادله و منعقد شد، افزود: به همین دلیل هر تالابی در دنیا که ثبت شود به «رامسرسایت» شناخته و نامیده می‌شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس، در ایران بیش از ۸۰ درصد تالاب‌ها متاثر از تخریب‌هاست و در استان فارس نیز  ۱۳ تالاب در فهرست کشوری ثبت شده دارد و تالاب‌های تشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان به عنوان «رامسرسایت» شناخته می‌شوند.

ظهرابی ادامه داد: تالاب‌های فارس به دلیل تاثیر فعالیت‌ها و بهره برداری‌های سنگین کشاورزی در سالپهای اخیر افزون بر مشکل خشکسالی به شدت صدمه دیدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: به رغم بارندگی‌های اخیر و تشکیل روان‌آبها، وضعیت این تالاب‌ها خوب نیست.

او با بیان اینکه تالاب پریشان به دلیل افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی نیاز به ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب دارد، عنوان کرد: این میزان آب باید به تالاب وارد تا احیاء شود، چراکه عمده مشکل این تالاب فعالیت‌های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه است. این در حالیست که شهرهای اطراف دریاچه پریشان در آینده با این روند با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

ظهرابی ادامه داد: تالاب ارژن علاوه بر بهره برداری‌های رایج و حفر چاه‌های اطراف به دلیل تغییر کاربری غیرقانونی شمار بسیاری از باغ شهری‌ها و ایجاد باغ ویلاها، آسیب زیادی دیده است.

او با این حال از مقابله با این پدیده خبر داد و افزود: یکی از دانه درشت‌های تخریب و تصرف که با عنوان «کاخ ایرانیان» اقدام به ساخت غیرقانونی تالار و رستوران کرده بود با حکم دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی و محیط زیست ظرف چند روز اخیر قلع و قمع شد.

ظهرابی همچنین اعلام کرد: ۱۳ درصد از سطح تالاب ارژن آبگیری شده که میزان کمی است. تالاب‌های تشک، کمجان و بختگان نیز تحت تاثیر آسیب‌های جدی قرار دارند.

مدیرکل محط زیست فارس ادامه داد: با احداث سدهای ملاصدرا و سیوند و سد درودزن ورودی آب به صفر رسیده است.

او با بیان اینکه اگرچه درصد کوچکی از حقابه‌ها تامین شده اما سطح آب گیری این تالاب‌ها در وضعیت مطلوب نیست، پیرامون وضعیت تالاب کوهستانی کافتر نیز بیان کرد: به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و بهره برداری‌های بی رویه تقریبا روان آبی در این حوزه تشکیل نمی‌شود اما بخشی از تصرفات را توانستیم رفع کنیم.

ظهرابی با این حال وضعیت دریاچه مهارلو را در نزدیکی شیراز از همه تالاب‌ها بهتر ارزیابی کرد و و دلیل آن را نبود سدی در اطراف آن داسنت.

به گفته مدیرکل محیط زیست فارس، ۶۱ درصد از سطح این تالاب پوشیده از آب است و زمستان گذرانی پرندگان و خدمات اکوسیستمی این تالاب موجب تغییر آب و هوا در پایین دست حوزه می‌شود و نقش مهمی در بقای شهرهای شیراز، کوار، سروستان و بسیاری شهرهای دیگر دارد.

او با بیان اینکه تالاب مهارلو بیشتر مشکل آلودگی دارد، از آبگیری بیش از ۷۰ درصد تالاب هفت برم خبر داد و گفت: تالاب برم فیروز نیز پوشیده از برف است.

مدیرکل محیط زیست فارس پیرامون اقدامات انجام گرفته برای احیای تالاب‌ها گفت: در حوزه تالاب‌ها لایروبی را انجام دادیم و در تالاب مهارلو مطالعات آن انجام گرفته است. مطالعات در ارتباط با تعیین حقابه‌ها از ماموریت‌های ما در احیای تالاب‌هاست.

ظهرابی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با وجود بارندگی‌های اخیر اما وضعیت هوای شیراز همچنان مطلوب نیست؟ گفت: کیفیت هوا متاثر از پارامترهای اقلیمی است که کمک به بهبود هوا می‌کند.

او افزود: معمولا در کلانشهرها بعضی روزها کیفیت هوا افت می‌کند. سردی هوا و وارونگی دما موجب می‌شود آلودگی‌ها افت کند. در شیراز هم با توجه به اینکه میانگین ۲۴ ساعت گذشته سالم بود اما صبح امروز لحظه‌ای کیفیت هوا بالاتر از حد استاندارد بود.

به گفته ظهرابی، در شیراز حدود ۷ روز فقط هوای ناسالم داشتیم که بالای ۸۰ درصد تاثیرگذاری مرتبط با خودروها، نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده بود.

او دیگر عامل آلودگی هوا را سامانه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور موفق نبوده و شهرداری‌ها در این زمینه سرمایه گذاری نکردند و تقریبا نوسازی متوقف است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کیفیت سوخت در کلانشهرها دارای استاندارهای یورو ۴ است، تلاش می‌کنیم استانداردسازی در پالایشگاه شیراز انجام گیرد، زیرا سوخت یورو ۴ وسایل نقلیه در استان فارس اکنون از دیگر نقاط تامین می‌شود.

دیدگاه