کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان آغاز می‌شود

  • 12 آبان 1400 - 9:03
کوچ پاییزه عشایر فارس نیمه آبان آغاز می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اعلام کرد که با هدف جلوگیری از بهره‌برداری‌های غیرمجاز و تخریب مراتع و منابع ملی، کوچ پاییزه عشایر فارس از نیمه آبان‌ماه آغاز می‌شود.

عبدالحسن صمدنژاد سه‌شنبه ۱۱ آبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه ساله عشایر در آستانه فصل سرما، به سمت مراتع قشلاقی در مناطق گرمسیر کوچ می‌کنند، گفت: زمان حرکت زمینی مرتعداران مستقر در مراتع ییلاقی استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد که قصد ورود به مراتع قشلاقی را دارند از ۱۰ آبان و زمان حرکت کوچ ماشینی ۱۵ آبان ماه به بعد است.

او افزود: ورود هرگونه دام به مراتع استان از تاریخ ۱۵ آبان تعیین شده، لذا آن دسته از مرتعداران و دامداران ساکن در مراتع ییلاقی استان که قصد عبور دام از این مراتع را دارند باید در زمان جابجایی دام تقویم زمان بندی کوچ را رعایت واز ورود زود هنگام دام به مراتع قشلاقی قبل از موعد مقرر خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم تمدید سالانه پروانه چرا مرتعداران کوچنده در هنگام جابجایی دام پروانه چرای معتبر(تمدید شده) مرتع قشلاقی را به همراه داشته باشند.

صمدنژاد از شرکت‌های باربری خواست از صدور بارنامه به مقصد استان‌های فارس و بوشهر تا قبل از تاریخ ۱۵ آبان بدون مجوز حمل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جدا خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین با بیان اینکه حمل دام توسط کامیون و کامیونت در استان از تاریخ ۱۵ آبان بلامانع است، گفت: به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، جریمه هر واحد دامی متخلف چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است. 

او افزود: افراد بدون پروانه چرا یا کسانی که به دلایلی پروانه چرای آنها باطل شده است و یا واجدین پروانه با دام مازاد باید از ورود به مراتع استان فارس خودداری کنند.

صمدنژاد تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تخطی، قصور و مسامحه در رعایت ضوابط درج شده در پروانه چرا پیگیری قانونی اعمال می‌شود.

او با بیان اینکه رعایت ظرفیت مجاز، مدت زمان بهره برداری و ورود دام ضروری است، تاکید کرد: حضور دامدار غیر مجاز و فاقد پروانه چرا و یا اجاره دادن مراتع بر اساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و با آنها برخورد می‌شود.

صمدنژاد ضمن قدردانی از تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی، گفت: عشایر نیز باید با پلاک کوبی وهویت‌گذاری دام قبل از زمان کوچ همکاری‌های لازم را با امور عشایر وعوامل انتظامی داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس همچنین از مردم و طبیعت دوستان شهرستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیدگاه