نیمی از جمعیت فارس ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

  • 08 آبان 1400 - 9:08
نیمی از جمعیت فارس ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه نیمی از جمعیت فارس ۲ دُز واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده اند، گفت: برای ایجاد ایمن سازی جمعی در مقابل کرونا، واکسیناسیون ۸۵ درصد جمعیت استان ضروری است.

عبدالرضا قاسمپور، جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون پنج میلیون و ۵۹۷ هزار و ۳۸۹ دُز واکسن در استان تزریق شده که از این تعداد سه میلیون و ۳۱۸ هزار و ۴۴ مورد دُز اول و ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۴۵ مورد نیز دُز دوم است.
وی ادامه داد: تقریبا افزون بر ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز اول را دریافت کرده‌اند و ۵۰ درصد جمعیت نیز دُز دوم خود را تزریق کرده‌اند.
او اظهار داشت: تزریق دُز یادآور هم برای کادر درمان و بیماران خاص آغاز شده است.


عادی انگاری کرونا بسیار خطرناک است
معاون استاندار فارس بیان کرد: مردم به دلیل تزریق واکسن و طولانی شدن این بیماری عادی انگاری می‌کنند که این بسیار خطرناک است.
قاسمپور افزود: با وجود آهسته بودن روند کاهش آمار مبتلایان اما شرایط نسبت به پیک پنجم بسیار بهتر است و می کوشیم که با اطلاع رسانی و تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن از سوی شهروندان مانع از گسترش کرونا در پیک ششم شویم.
او اظهار داشت: بر همین اساس بر لزوم حضور نیروهای داوطلب هلال احمر و بسیج در سطح شهر برای تذکر زبانی تاکید شده و همچنین انتظار است آگاهی بخشی به مردم توسط متخصان، پزشکان و بخش بهداشت و درمان با همکاری رسانه‌ها انجام شود.

بستری روزانه ۲۰۰ بیمار کرونایی
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، با بیان اینکه هم‌اینک روزانه ۲۰۰ بستری بیمار کرونایی را در استان داریم گفت: درصد مثبت شدن تست‌ها بر اساس آمار تجمعی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است و درصد بهبودی هم به ۹۷ درصد رسیده است.
قاسمپور افزود: ضریب اشغال تخت های عادی ۳۳ درصد و تخت های ویژه نیز ۴۰ درصد است.
او اظهار داشت: هم‌اینک در استان یک هزار و ۵۶۳ بیمار بستری دائم و موقت کرونایی در استان داریم که از این تعداد ۹۸۶ نفر بستری دائم و ۵۷۷ نفر نیز بستری موقت هستند.
وی افزود: متاسفانه تاکنون ۶ هزار و ۹۴۳ نفر از شهروندان استان فارس در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فعالیت ۲۰۰ مرکز واکسیناسیون در استان
معاون استاندار فارس، با اشاره به فعالیت افزون بر ۲۰۰ مرکز واکسیناسیون در این استان به ایرنا گفت: در کنار مراکز ثابت، از مراکز تزریق خودرویی، مراکز شبانه روزی و مراکز سیار و همچنین در شهرستان‌ها از ظرفیت خانه‌های بهداشت نیز جهت تزریق واکسن استفاده می‌شود.

۲ شهرستان فارس در وضعیت قرمز
قاسمپور، در خصوص آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان هم گفت: از مجموع ۳۶ شهرستان استان ۲ شهرستان استهبان و سرچهان در وضعیت قرمز قرار دارند.
وی افزود: هفت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و هفت شهرستان هم در وضعیت آبی هستند.
او ادامه داد: برای خروج شهرستان‌های قرمز از وضعیت قرمز و جلوگیری از قرمز شدن شهرستان‌های نارنجی، در آخرین جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا (پنجم آبان جاری) تدابیر لازم برای تحقق این مهم و کاهشی شدن آمارها اتخاذ شد.

دریافت خدمات منوط به ارائه کارت واکسیناسیون
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، در خصوص روند انجام قرنطینه هوشمند در استان هم گفت: هم اینک در سراسر استان و در بخش‌های مختلف اداری، صنفی، دانشجویی و مسافری و حمل و نقل و خدمات فقط به افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند خدمات ارائه می‌شود.
قاسمپور افزود: پایگاه واکسیناسیون در فرودگاه شیراز و پایانه‌های پروازهای داخلی و خارجی، پایانه‌های مسافربری کاراندیش، مدرس و امیرکبیر و همچنین پایانه ریلی راه‌اندازی شده و فقط به افرادی که واکسن زده‌اند اجازه انجام سفر داده می‌شود.
وی بیان کرد: صدور و تمدید مجوزها نیز به تزریق واکسن موکول شده و هیچ مجوزی در بخش اصناف و سایر بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و خدمات بودن ارائه کارت تزریق واکسن صادر نمی‌شود.
او اظهار داشت: ورود به مراکز شلوغ مانند رستورانها و باشگاه‌ها نیز هم حتما با ارائه کارت واکسیناسیون امکان پذیر است و با مراکز متخلف که رعایت نکنند برخورد خواهد شد.
معاون استاندار فارس گفت: به منظور مقابله با کرونا در پیک ششم، گسترش واکسیناسیون و تزریق سریع واکسن به افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند را در دستور کار داریم.
قاسمپور گفت: همچنین به تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز برای مقابله با کرونا در پیک ششم آماده باش کامل داده شده و در کنار آن در صورت نیاز سختگیری و محدودیت‌های بیشتر نیز اعمال خواهد شد.

به مدارسی که مشکل بهداشتی دارند اجازه بازگشایی داده نمی‌شود
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، در خصوص بازگشایی مدارس هم گفت: مجموعه بهداشت و درمان به مدارسی که مشکلات بهداشتی داشته باشد اجازه بازگشایی نمی‌دهد و آنها باید به شکل مجازی آموزش خود را ادامه دهند.
قاسمپور گفت: در کنار حضور تیم‌های کارشناسی علوم پزشکی در شهرستان‌های قرمز و نارنجی برای جلوگیری از افزایشی شدن آمارها، به اصناف هم تاکید شده که کارت واکسن خود را در معرض دید مراجعان و مشتریان قرار دهند.
او افزود: صاحبان کسب و کار و فعالیت‌ها نیز اگر واکسن نزده باشند واحد صنفی آنها پلمب خواهد شد و در ادارات نیز از ورود کارمندانی که واکسن نزده‌اند جلوگیری می‌شود و برای آنها غیبت غیر مواجه لحاظ خواهد شد.
وی، از شهروندان خواست که دستورالعمل های بهداشتی را همچنان با جدیت رعایت کنند و آن دسته از شهروندانی هم که تاکنون واکسن نزده‌اند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند چرا که کرونا همچنان جدی و خطرناک است.

دیدگاه