کمبود ذخیره سه گروه خونی در فارس

  • 05 آبان 1400 - 9:04
کمبود ذخیره سه گروه خونی در فارس

مدیرکل انتقال خون فارس ضمن دعوت از همه افراد برای اهدای خون، اعلام کرد که در حال حاضر با کمبود همه گروههای خونی به ویژه A مثبت، O منفی و O مثبت در استان مواجه هستیم.

مسعود ترابی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امسال علیرغم افزایش در میزان اهدای خون، به دلیل افزایش اعمال جراحی در مراکز درمانی فارس، شاهد کمبود در ذخیره گروه‌های خونی هستیم.

ترابی گفت: طی شش ماهه اول امسال ۷۶ هزار و ۵۱۹ واحد خون در استان اهدا شده‌ که این میزان در مقایسه با عدد ٧١ هزار و ۶۴٢ واحد خون اهدایی سال گذشته، نشان‌دهنده ۵ هزار واحد افزایش است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه کلانشهر شیراز قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می‌شود، انتقال خون فارس باید امر خونرسانی به ٧٠ بیمارستان در استان را انجام دهد.

او با بیان اینکه بیماران تالاسمی و کودکان سرطانی روزانه نیازمند دریافت گروههای خونی هستند، افزود: با توجه به آمار افراد تالاسمی در فارس، روزانه باید ٧٠٠ واحد خون اهدا شود که این آمار در حال حاضر به نصف رسیده است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: پایگاه‌های آسیاب قوامی و نمازی هر روز از ساعت ٨ صبح تا ١٩:۴۵ پذیرای اهدا کنندگان خون در شیراز هستند.

ترابی خاطرنشان کرد: پایگاه آسیاب قوانی در روزهای تعطیل نیز از ٨ صبح تا ١٩ پذیرای اهدای کنندگان خون است. 

مدیرکل انتقال خون فارس یادآور شد: در شهرستان‌ها هم از ساعت ٨ صبح تا ١٣ بعدازظهر خون‌گیری در پایگاه‌های انتقال خون انجام می‌شود.

دیدگاه