«شیراز شاعرانه» در بازار کتاب

  • 08 مهر 1400 - 17:57
«شیراز شاعرانه» در بازار کتاب

کتاب «شیراز شاعرانه» تالیف و پژوهش سیروس رومی (روزنامه‌نگار و شاعر) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب به‌تازگی توسط انتشارات فرهنگستان ادب و به سفارش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز منتشر شده است.

در معرفی کتاب «شیراز شاعرانه» آمده است: «کتاب بوی بهارنارنج و محبوبه و شب بو می‌دهد. بوی شاهچراغ، بوی تاریخ، بوی شعر و شعور. گویی شعر در قباله‌ شیراز مهر خورده. به همین سبب کتاب لبریز از آوازه‌های شیراز است با زبان و بیان شاعران شیراز و شاعران ایران و جهان.

شیراز مجموعه‌ای شاعرانه گسترده در دامن «مصلا و جعفرآباد» و سیراب از آب رکن‌آباد. سبز در سبز. باغی بزرگ سرشار از ناز و نیاز، با ساز و آواز در انعکاس آیینه‌ آب و زیر نور چلچراغ‌های شاهچراغ. باغ در باغ در باغ.

باغ‌هایی است
در خاطر من
باغ آن عصر و آن عطر تاریخ
باغ آن عطر و 
آن خاک شیراز

(منصور اوجی)

رومی در کتاب «شیراز شاعرانه» جهان شعر را کاویده و هرجا که شعری یافته از شهرش یادداشت کرده و سره را از ناسره جدا کرده و هر شاعری را در بیت خود جا داده. شاعرانی از جهان اندیشه و عشق که یا زائری بوده‌اند زیباشناس و یا آن‌هایی که به سعدی و حافظ دل‌سپرده بودند. از فرانسه، انگلیس، آلمان، آمریکا، روسیه، هند، ترکیه، پاکستان، عراق، افغانستان و ارمنستان.۲۳ شاعر و باب دیگری که گشوده می‌شود به میهمانانی تعلق دارد از این خاک مهربان، همه بزرگ همه نامور و همه عاشق. ۶۰ شاعر سترگ و زیباشناس و همه دوستدار شیراز. از شمال و جنوب و شرق و غرب.

و در سرایی دیگر شاعران شیرازی و فارس حلقه زده و شعر حافظ را از بر و چکامه‌ شیرازی را به تمام جهان منتشر می‌کنند. که ۶۰ نفر به نشست شاعران افزوده شدند.

۷۷ نفر از هزاران هزار و ۷۷ ستاره آسمان با خورشیدهایی که شب و روز نمی‌شناسند و به ستایش شهرشان نشسته‌اند.

حلقه‌ای بزرگ از جهان ادب، اندیشه، مهر، عشق و شیدایی همخوانی می‌کنند. شیراز شهره را شیراز زیبا را؛ ۱۶۰ حس، عاطفه و هرکس به زبانی وصف شیراز گوید.

کتاب را شهرداری شیراز حمایت کرده و گروهی در تمام مراحل آمادگی کوشیدند تا شیراز در صدای آن‌ها به جهان فخر فروشد.»

دیدگاه