کاهش ۹ درصدی مراجعه شهروندان فارس به مراکز انتقال خون

  • 27 تیر 1400 - 15:23
کاهش ۹ درصدی مراجعه شهروندان فارس به مراکز انتقال خون

مدیرکل انتقال خون فارس، گفت: هرچند مشارکت مردم ایران در امر اهدای خون در دوران کرونا حدود سه برابر بیشتر از جهان بوده است اما در استان فارس سالانه حدود ۱۵۰هزار واحد خون در بین ۷۳ بیمارستان توزیع می‌شود که با کاهش ۹ درصدی روبروست و این تأثیر قابل توجهی بر کاهش میزان ذخایر خون داشته است.

مسعود ترابی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مشکلات اهدای خون در همه گیری  کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی که با گسترش بیماری کرونا روبه رو هستیم، اعمال نظارت های دقیق و افزایش محدودیت ها اجتناب ناپذیر است. اما اجرای این محدودیت ها موجب کاهش ترددهای مردم و حضور کمرنگ آنها در سازمان انتقال خون و به تبع آن کاهش آمار اهداکنندگان خون شده و استان فارس را با بحران کمبود ذخایر خونی روبه رو کرده است.

مدیرکل انتقال خون فارس، ادامه داد: البته این بحران منحصر به کشور ایران و استان فارس نیست و شیوع بیماری کرونا سازمان های انتقال خون در سراسر جهان را با مشکل کمبود ذخایر خونی مواجه کرده است.

ترابی از کاهش ۳۰ درصدی مشارکت مردم در امر اهدای خون در سطح جهان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه مردم کشور ما در دوران کرونا مشارکت خوبی در امر حسنه اهدای خون داشته اند و می توان گفت در مقایسه با بسیاری از کشورها از نظر مشارکت مردم در این امر حیاتی در شرایط مطلوب تری قرار داریم.

وی تأکید کرد: در ایران شاهد کاهش ۹درصدی مراجعات مردم‌ به سازمان انتقال خون بوده ایم و در استان فارس و شیراز نیز مشارکت مردم به همین میزان کاهش پیدا کرده است.

او یادآوری کرد: کاهش ۹ درصدی میزان مشارکت مردم در امر اهدای خون که حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار واحد خون را شامل می شود، باعث شده که ما در تأمین خون مراکز درمانی تحت پوشش سازمان دچار مشکل شویم.

ترابی با تأکید بر رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی در پایگاه ها و مراکز انتقال خون در استان فارس، گفت: اداره کل انتقال خون استان فارس از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام تمهیدات لازم را برای حضور مردم در مراکز و پایگاه های انتقال خون در نظر گرفت. در حال حاضر هم پروتکل های بهداشتی به صورت کامل در سطح سازمان رعایت می شود و می توان گفت هیچ گونه دغدغه ای از نظر انتقال کرونا و ابتلا به این بیماری برای اهدا کنندگان در این مراکز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از بدو ورود مراجعه کنندگان و اهداکنندگان به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون، دمای بدن آنها از طریق دستگاه تب سنج چک می شود و اگر لازم باشد ماسک و دستکش در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و دستان آنها نیز کاملا ضدعفونی خواهد شد.

ترابی عنوان داشت: همچنین جداکننده های شیشه ای و پلاستیکی برای تقسیم بندی فضا در سالن های اهدای خون مورد استفاده قرار گرفته و به وسیله این جداکننده ها فضای مناسبی بین کارکنان سازمان انتقال خون و اهداکنندگان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تخت های خونگیری با فاصله قابل توجهی از یکدیگر قرار گرفته اند و فاصله آنها به دو برابر حد معمول افزایش پیدا کرده است، گفت: بین صندلی های اهداکنندگان خون در سالن پذیرش هم فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده است و بسته هایی که در هنگام خون گیری مورد استفاده قرار می گیرند، نیز یکبار مصرف و کاملا بهداشتی هستند.

ترابی ادامه داد: بزرگترین شاهد من برای بی خطر بودن امر اهدای خون در دوران کرونا، اهداکنندگانی هستند که در همین دوران به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده اند. می توانم قاطعانه بگویم که تاکنون در بین این مراجعه کنندگان حتی یک مورد ابتلا به کرونا هم نداشته ایم. لذا مردم می توانند بدون دغدغه در این مراکز حضور پیدا کنند و با اهدای خون خود در این امر حیاتی مشارکت داشته باشند.

وی یادآور شد: در شهر شیراز دو پایگاه ثابت انتقال خون داریم. پایگاه مرکزی شیراز در خیابان قصردشت و پایگاه شماره دو در ساختمان حق شناس در فلکه نمازی، جنب درمانگاه امام رضا واقع شده که همه روزه از ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ بعدازظهر یکسره پذیرای اهدا کنندگان خون هستند.

ترابی افزود: در روزهای تعطیل نیز خونگیری در پایگاه مرکزی انتقال خون فارس در خیابان قصردشت از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بعدازظهر انجام می شود.

وی اضافه کرد: دو واحد سیار برای خونگیری در سطح شهر شیراز داریم که این واحدهای سیار با درخواست و اعلام آمادگی از سوی ادارات، کارخانجات، سازمان های مردم نهاد، بسیج و دیگر ارگان ها در محل نهادها و ادارات حاضر و مستقر می شوند و در همان محل مبادرت به انجام فرآیند گرفتن خون از اهداکنندگان می کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس بیان داشت: علاوه بر شیراز در هفت شهرستان دیگر از جمله مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، آباده، لارستان و داراب هم دارای پایگاه ثابت اهدای خون هستیم و این پایگاه ها نیز همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۳، پذیرای اهداکنندگان خون هستند.

ترابی با بیان اینکه شرایط کرونایی نباید باعث اختلال در امر اهدای خون شود و این امر حیاتی را از یاد ما ببرد، گفت: مردم نباید در روزهای کرونایی اهدای خون را فراموش کنند. در همین شرایط کرونایی ۶۴هزار بیمار تالاسمی در سطح استان داریم که باید به طور هفتگی به آنها خون تزریق کنیم. همچنین از سه مرکز تخصصی سرطان خون برخوردار هستیم که همه روزه به میزان زیادی خون، پلاکت و پلاسما برای درمان بیماران سرطان خونی نیاز دارند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس، عنوان کرد: هفتاد درصد از بیماران مبتلا به تالاسمی و سرطان خون را کودکانی تشکیل داده اند که حداکثر پنج سال سن دارند. بنابراین ما باید با شعار و نیت نجات فرزندان و اطفال معصومی که درگیر این نوع بیماری ها هستند، اقدام به امر اهدای خون کنیم.

وی به لزوم اهدای خون مستمر برای تأمین نیاز بیماران پیوندی اشاره کرد و گفت: بیمارستان پیوند اعضا یک مرکز منحصر به فرد دیگر در سطح شهر شیراز است که این بیمارستان قطب مهم اعمال پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه در جنوب کشور به شمار می رود که هرکدام از این پیوندها بالغ بر ۱۵ تا ۳۰ واحد خون نیاز دارند و همه روزه تعداد زیادی عمل پیوند حیاتی در این بیمارستان صورت می گیرد که اگر خون موردنیاز این بیمارستان تأمین نشود، جان بیمارانی که نیازمند به این اعمال پیوند هستند، به خطر می افتد.

دیدگاه