رتبه سوم فارس در اعتیاد دانش‌آموزان

  • 06 تیر 1400 - 9:44
رتبه سوم فارس در اعتیاد دانش‌آموزان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه میانگین میزان شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی در کشور ٢.١ درصد است، گفت: فارس در این شاخص پس از تهران و خراسان جنوبی در رتبه سوم قرار دارد.

سلیمان کرمی در گفت‌وگو با ایسنا با یادآوری اینکه پنجم تیر، روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر است، بیان کرد: پدیده اعتیاد پیامدهای زیادی در سطح خرد و کلان در سطح جامعه به همراه دارد؛ این آسیب اجتماعی از یک طرف سلامت فرد وابسته به موادمخدر را در ابعاد مختلف تهدید می‌کند و از طرفی دیگر عوارض خانوادگی و اجتماعی آن اطرافیان فرد معتاد را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه اعتیاد بهداشت محیط و سلامت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازد، گفت: اعتیاد از عوامل اصلی گسترش بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت بین مصرف کنندگان مواد مخدر و حتی اعضای خانواده آنان محسوب می‌شود.

کرمی با بیان اینکه پس از نفت و گاز و صنعت توریسم، مواد مخدر چهارمین منبع درآمد در دنیا تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: مواد مخدر پس از فقر و تهدیدات هسته‌ای و آلایندگی‌های زیست محیطی، چهارمین منبع مخاطره آمیز در جهان شناخته شده است.

ارتباط ۷۰ درصد زندانیان با جرایم موادمخدر 

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های پس از انقلاب هزینه‌های سنگینی را به ویژه در حوزه مقابله با موادمخدر متحمل شده‌ است، گفت: از یک سو علت محبوس شدن حدود ٧٠ درصد زندانیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر ارتباط دارد؛ از سوی دیگر موادمخدر و اعتیاد منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر کودک آزاری، همسرآزاری، قتل عمد، جرائم منکراتی و … است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس ادامه داد: ایران در حوزه عرضه به واسطه همجواری با کشوری که حدود  ٨٠ درصد خشاش و تریاک دنیا را تولید می‌کند، همواره در معرض مخاطرات ناشی از این پدیده بوده و متاسفانه طی سال‌های اخیر با تغییر رویکرد در تولید و تمایل به افزایش تولید مواد صنعتی مانند شیشه، شرایط سختی در مبارزه با قاچاق موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد ایجاد کرده است.

خروجی مبارزه با موادمخدر رضایت بخش نیست

کرمی با تاکید براینکه تلاش‌های قابل تحسینی در حوزه مقابله با تولید و عرضه مواد مخدر در کشور طی ۴ دهه گذشته انجام شده است، گفت: علیرغم همه تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌ها و هزینه‌ها، باید اذعان کرد که خروجی کار با توجه به آمارهای موجود رضایت بخش نیست.

پیشی گرفتن رشد اعتیاد از نرخ جمعیت

او با بیان اینکه نرخ رشد اعتیاد سه برابر نرخ رشد جمعیت است، راهکار اصلی مبارزه با اعتیاد را برنامه ریزی درست، اصولی و متعهدانه بر روی مصرف و تقاضا عنوان و تاکید کرد: برای انجام این مهم نیاز به یک احساس مسئولیت اجتماعی و همگانی داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس خاطرنشان کرد: همه اقشار مختلف جامعه در معرض تهدید مواد مخدر قرار دارند لذا نباید تهدید مواد مخدر را کم ارزش و کم خطر تلقی کنیم و دستگاههای متولی نیز نباید مبارزه با این امر را سهل و آسان بپندارند.

کرمی اضافه کرد: از آنجا که اعتیاد به عنوان یک بحران اجتماعی در جامعه مطرح است باید با همراهی فعالین اجتماعی و مردم به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

او همچنین به ویژه برنامه‌های سالروز مباززه با مواد مخدر در فارس اشاره و بیان کرد: سخنرانی خطبا و فرمانداران به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه سراسر استان، برگزاری نشست‌هایی با محوریت یاریگران زندگی در سطح مدیران شهرستان و مربیان پرورشی آموزش و پرورش، برگزاری  وبینار و ویدئو کنفرانس‌هایی در خصوص روش‌های نوین درمانی اعتیاد به صورت وبینار، تقدیر از فعالان حوزه مبارزه با اعتیاد به ریاست استاندار فارس و ویژه برنامه‌های ورزشی و …از جمله این برنامه‌هاست.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با موادمخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس تاکید کرد: در این ایام از همه ظرفیت‌های استانی در راستای آموزش واطلاع رسانی بین اقشار مختلف جامعه برای حساس سازی استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم گستره تبلیغات محیطی با بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌های متولی را افزایش دهیم.

کرمی همچنین اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعمال تخفیف‌های لازم برای پذیرش معتادین توسط مراکز اقامتی و سرپایی و کمپ‌ها و بهره گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی توسط سازمان‌های مردم نهاد را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

اقدامات شاخص فارس در مبارزه با اعتیاد

او به اقدامات مطلوب این شورا در سال گذشته هم اشاره و بیان کرد: ورود قابل تحسین شورا و شهرداری شیراز در تامین هزینه ساماندهی ماهانه ١۵٠ معتاد متجاهر و انجام تست رایگان با توجه به شرایط خاص شیوع بیماری کروناتوسط دانشگاه علوم پزشکی برای ۴ هزار بیمار کرونایی و اچ آی وی از جمله اقداماتی بود که در دستور اجرا قرار گرفت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس همچنین با بیان اینکه در سال ٩٩ تعداد ۴٧٠٠ معتاد متجاهر سازماندهی شدند، گفت: در سه ماهه اول امسال نیز ١۴٠٨ نفر معتاد سازماندهی شدند که از این تعداد  ۶٩ زن و مابقی مرد بودند.

کرمی بر تکمیل چرخه سازماندهی، اشتغال، مراقبت و نگهداری معتادان هم اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته برای ٢١٠ بهبود یافته اشتغال با همکاری فعالان اقتصادی اشتغال ایجاد شد و همچنین ۵ کارگاه اشتغال در مرکز ماده ١۶ نیز راه‌اندازی و ٣١ نفر در آنها مشغول به کار شدند.

اجرای طرح یاریگران زندگی

او همچنین به برگزاری طرح یاریگران زندگی از مهرماه سال ٩٨ تاکنون در چهار سطح اشاره و بیان کرد: ٨ هزار و ٩٠١ مدرسه با ٩٠٣ هزار و ١١١ دانش آموز در فارس داریم که حدود ۴۵ درصد مدارس فارس تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس ادامه داد: از اول تیرماه جاری نیز مقرر شد که شهرداری تامین هزینه ٣٠٠ معتاد متجاهر در محیط های پر آسیب را تقبل کند.

مبارزه با اعتیاد دغدغه‌ی همه باشد

کرمی خاطرنشان کرد: به منظور ساماندهی بافت‌های آسیب خیز شهر شیراز کارگروه ویژه مقابله با اعتیاد در سکونتگاه‌های حاشیه نشین و غیر رسمی تشکیل شده و ضمن تعیین تکلیف برای دستگاههای ذی ربط، مشکلات احصاء و حل آسیب‌های اجتماعی در محله سنگ سیاه به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفت.

او همچنین بر لزوم دغدغه مندی و حسیاسیت و مشارکت حداکثری همه مسئولان، نخبگان، مراکز علمی و دانشگاهی، اصحاب اندیشه، سازمان‌های مردم نهاد، جدیت در اجرای طرح یاریگران زندگی با تقویت اقدامات فرهنگی برای جلوگیری از بروز و شیوع اعتیاد، ضرورت تقویت مداخلات علمی از سوی مراکز علمی و دانشگاهی و توجه و نظارت جدی از والدین بر فرزندان تاکید کرد. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس خواستار ورود خیرین به حوزه مبارزه با اعتیاد واشتغال بهبودیافتگان برای تکمیل چرخه سازماندهی شد.

دیدگاه