افزایش ۱۶ برابری بودجه بافت تاریخی شیراز

  • 28 خرداد 1400 - 16:29
افزایش ۱۶ برابری بودجه بافت تاریخی شیراز

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در بازآفرینی بافت تاریخی شهر شیراز از راه اندازی نخستین مرکز پژوهشی ویژه بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در این محدوده در سال جاری خبر داد.

مهدی قلندری گفت: از مجموع ۲۲هزار هکتار بافت شهری شیراز؛ ۳۶۵ هکتار تحت عنوان بافت تاریخی و در مجموعه یک منطقه ویژه شهرداری به همین نام مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم بنا‌های تاریخی شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخی در محدوده این بافت ۳۶۵ هکتاری قرار گرفته است، گفت: مجموعه‌ای که از آن تحت عنوان بافت تاریخی یاد می‌کنیم در آن دوره یک حصار کلی و شش دروازه داشته و ساکنین شیراز آن زمان در یازده محله تاریخی در این محدوده می‌زیسته اند. این محلات علیرغم تغییر سبک زندگی؛ حضور خودرو و جرح و تعدیل خیابان‌ها و معابر کماکان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی به حیات خود ادامه می‌دهند. این محدوده هسته مرکزی و اولیه شهر شیراز است و در دوره‌های تاریخی بعدی به مرور زمان فضا‌های پیرامونی به این محدوده افزوده شده است.

قلندری از مجموعه ارگ کریمخان، بازار و حمام وکیل و دیوانخانه تحت عنوان عناصر تاریخی شاخص دوره زندیه و مسجد نصیرالملک و نارنجستان قوام از عناصر شاخص دوره قاجاریه نام برده و افزود: همچنین بنا‌های تاریخی ارزشمندی نظیر مسجد عتیق و مدرسه خان از دوره‌های پیشین تاریخی نظیر دوره صفویه در این بخش از شهر به یادگار مانده است.

قلندری اظهار کرد: در سال ۹۹ فعالیت‌های شهرداری بافت تاریخی را در دو محور اصلی زیرساخت و عمران شهری و جلب مشارکت اجتماعی متمرکز کردیم و سه محله سنگ سیاه، درب شازده و لب آب را به عنوان محلات هدف در نظر گرفته و بر اساس وضعیت هرکدام از محلات اقداماتی را طرح ریزی کردیم.

وی افزود: در محله لب آب با توجه الگوی غلبه سکونت پروژه‌های خاص خود این الگو را طراحی کردیم که خوشبختانه تا کنون ۳۰ درصد از این پروژه‌ها به انجام رسیده؛ در محله سنگ سیاه که خود مجموعا پنج محله بافت تاریخی را شامل می‌شود و تقریبا به سهم مساوی شاهد ظرفیت سکونت و گردشگری هستیم نیز پروژه‌ها حدودا ۳۰ درصد پیشرفت داشته اند.

شهردار منطقه ۸ شیراز گفت: در خصوص محله درب شازده با توجه به قرار گیری عناصر شاخص دوره زندیه شاهد غلبه گردشگری هستیم و به همین جهت پروژه ملی زندیه را در این بخش از شهر تعریف کرده ایم.

قلندری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ دو موضوع ارتقا سطح زیستی و علم محوری را به عنوان دو راهبرد جدید به محور‌های قبلی اضافه کردیم و درصدد هستیم در سال جاری مرکز پژوهشی ویژه بافت تاریخی و فرهنگی را در دل بافت تاریخی ایجاد کنیم.

شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز گفت: بودجه سال ۹۹ شهرداری بافت تاریخی نسبت سال پیش از آن ۹ برابر شده و پیش بینی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری بافت تاریخی نیز حدودا ۱۶ برابر بودجه سال ۹۸ است و به همین میزان نیز شاهد افزایش پروژه‌های گوناگون در سطح منطقه هستیم.

دیدگاه