زادآوری گوزن زرد در ارسنجان فارس افزایش یافت

  • 20 خرداد 1400 - 10:03
زادآوری گوزن زرد در ارسنجان فارس افزایش یافت

افزایش زاد آوری گوزن زرد در ارسنجان و دستگیری متخلف آتش زدن لاستیک های فرسوده در منطقه ممنوعه کوه خم از جمله خبرهای زیست محیطی در این شهرستان است.

 افزایش زاد آوری گوزن زرد در ارسنجان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان روز چهارشنبه اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج گشت و کنترل مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون هفت راس گوساله گوزن زرد در سایت احیا، تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی ارسنجان متولد شده است.
حسن ابراهیمی با تشریح موقعیت این پهنه زیست محیطی افزود: در حال حاضر تعداد ۵۵ راس از این گونه ارزشمند در این سایت حفاظت و نگهداری  می شود. این  سایت به دلیل عدم وجود تعارضات از جمله  گونه پلنگ، فراهم شدن امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه و مطلوب رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است. 
ابراهیمی تصریح کرد: کم بودن محدوده عرصه طبیعی برای ادامه زیست و زاد آوری این گونه با ارزش در آینده  معضلاتی برای آن خواهد بود.  ضمنا سایت گوزن از سال ۹۰ با تعداد هفت راس گوزن زرد  فعالیت خود را عملا شروع که هم اکنون یکی از سایت های موفق در کشور در زاداوری این گونه منحصر بفرد است امنیت و پویایی یکی از شاخصه های منحصر بفرد این سایت در بین سایر سایت های احیا و پرورش کشور و به عنوان سایت مولد در نظر گرفته شده  است.

دستگیری متخلف آتش زدن لاستیک های فرسوده در منطقه ممنوعه کوه خم
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان همچنین خبر از دستگیری فردی متخلف که شبانه لاستیک های فرسوده را آتش می زد و موجب آلودگی شدید هوا می شد، داد.
ابراهیمی گفت: در پی رصد و پایش منطقه توسط مامورین یگان اجرایی شهرستان فردی متخلف که در منطقه ممنوعه کوه خم ( تنگ شکن ) شبانه و به دور از چشم عموم مردم اقدام به آتش زدن لاستیک های فرسوده می کرد و موجبات آلودگی شدید هوا در منطقه شده بود، هنگام جمع آوری و بارگیری ضایعات و سیم های آن لاستیک ها با یک دستگاه نیسان  دستگیر شد.
ابراهیمی افزود: پرونده متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز در استان فارس قرار دارد .

دیدگاه