آتش سوزی به تنوع زیستی منطقه حفاظت شده مله گاله فارس زیان رساند

  • 07 خرداد 1400 - 11:23
آتش سوزی به تنوع زیستی منطقه حفاظت شده مله گاله فارس زیان رساند

مسوول مدیریت بحران اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: وقوع آتش سوزی در ارتفاعات روستای کراچ واقع در منطقه حفاظت شده مله گاله به بخشی از گونه های گیاهی، جنگلی، خسارت زد.

 کامران اسلاملو روز جمعه با تشریح ابعاد مختلف آتش‌ سوزی در این پهنه زیست محیطی خاطر نشان کرد: وقوع آتش سوزی در این اراضی، حوالی ساعت ١٠ صبح دیروز آغاز شد و بلافاصله نیروهای محیط زیست اداره کل، اداره شیراز، نیروهای اجرایی منابع طبیعی و اهالی روستای کراچ به کمک ماموران ماموران منطقه حفاظت شده مله گاله شتافتند.

وی اظهار داشت: علی رغم وزش باد شدید با همدلی و همراهی دلسوزان طبیعت در ساعت ٧ عصر، آتش سوزی به طور کامل مهار شد.

اسلاملو تصریح کرد: آتش سوزی ها، موجب تخریب زیستگاه و از بین رفتن تنوع زیستی و پوشش گیاهی شده و انتشار دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا شد  و خاکستر آن نیز به آلودگی زمین های کشاورزی و هوای مناطق مسکونی منجر می شود.

این مقام مسوول، از عموم مردم خواست از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه در فصول گرم سال و نزدیک مراتع و جنگل ها به جد خودداری​ کنند چرا که ممکن است آتش به ظاهر خاموش شده پس از ترک​ محل، مجدد شعله ور شده​ و تمام منطقه را فرا گیرد.

 ماله گاله (مله گله) با هدف حفاظت از رویشگاه های جنگلی طی مصوبه شماره ۱۹۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ با وسعت ۵۱ هزار و ۹۵۴ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده ماله گاله در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز، در شرق منطقه حفاظت شده ارژن وپریشان واقع شده است.

دیدگاه