تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024

۲۱۸ میلیارد تومان پولِ گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی کجا رفت؟

  • 12 آذر 1402 - 13:07
۲۱۸ میلیارد تومان پولِ گلریزان برای انجمن خیرین میراث فرهنگی کجا رفت؟

انجمن خیرین میراث فرهنگی در واقع یک انجمن غیرانتفاعی و غیردولتی است که هر کس می‌تواند در شاخه‌های ملی، بین‌المللی و استانی آن عضو شود. بعد از عضوگیری مجمع تشکیل خواهد شد و عنان کار در دست مردم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن خیرین میراث فرهنگی ۴ آذرماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی کار خود را با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از خیرین و کارآفرینانی از سراسر کشور در هتل اسپیناس آغاز کرد. اما این انجمن چه اهدافی دارد و بر چه اساسی تشکیل شده است؟ 

برخی اهداف این انجمن که در اساسنامه آن آمده، عبارت است از: ایجاد زمینه مشارکت خیرین میراث‌فرهنگی در داخل و خارج کشور به منظور جلب و جذب سرمایه‌ معنوی و مادی به منظور حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه.

گفته می‌شود که بودجه انجمن از راه‌هایی همچون هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی، وقف و حبس و وجوه حاصل از فعالیت‌های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه انجمن و این آیین‌نامه تأمین می‌شود.

درآمد و هزینه‌های انجمن نیز در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مراجع ذی ربط ارائه خواهد شد.طبق آنچه در اساسنامه انجمن خیرین میراث فرهنگی آمده است، سال مالی انجمن منطبق با سال شمسی بوده و همواره به پایان اسفند ماه ختم می‌شود؛ به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس تا اسفندماه همان سال خواهد بود.

همچنین، مکاتبات رسمی انجمن با امضای مدیرعامل انجام می شود. مدیرعامل توسط هیئت مدیره ۵ نفره که از طریق رأی‌گیری در مجمع عمومی انتخاب می شوند، منصوب می‌شود.

در این راستا گفته می‌شد در شبی که انجمن با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از خیرین و کارآفرینانی از سراسر کشور کار خود را آغاز کرد، ۲۱۸ میلیارد تومان گلریزان شده است. اما این پول کجاست؟ به چه حسابی واریز شده و چگونه قرار است خرج شود؟

فریدون فعالی (مشاور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی) در این خصوص به ایلنا گفت: در واقع حضور این جمع از خیرین برای اعلام آمادگی جهت کمک به انجمن خیرین میراث فرهنگی بود و تاکنون هیچ مبلغی به هیچ حسابی واریز نشده و آنچه گفته شد تنها در حد اعلام آمادگی بود. 

او درباره رقم کمک‌های ارایه شده به این خیریه شامل: احد عظیم‌زاده ۱۰۰ میلیارد و یک تاجر دیگر ۱۲۰ میلیارد و عزت الله ضرغامی ۱۰ میلیون تومان و شخصی از مشهد ۸ میلیون تومان، گفت: در واقع تمام این مبالغی که گفته می‌شود توسط این افراد اعلام شده است اما تاکنون هیچ مبلغی به هیچ حسابی واریز نشده در واقع فقط عنوان شد که هر فرد آمادگی دارد فلان مبلغ را به این انجمن کمک کند و از آنجا که هر یک از این افراد، اشخاصی هستند که حرف آنها سند است از این رو گفته می‌شود این مبالغ به این انجمن کمک شده.

فعالی با اشاره به اهمیت حفظ و مرمت بناها و آثار تاریخی گفت: با توجه به ظرفیتی که آثار باستانی برای جذب گردشگر دارند و محدودیت‌هایی که ما برای تامین اعتبارات و هزینه کرد برای مرمت و حفاظت از آنها داشتیم بر آن شدیم تا انجمن خیرین میراث فرهنگی را تشکیل دهیم. این انجمن در حال حاضر تشکیل شده و در حال عضوگیری است و هر کس که به میراث فرهنگی علاقمند باشد می‌تواند در این انجمن عضو شود. انجمن خیرین میراث فرهنگی در واقع یک انجمن غیرانتفاعی و غیردولتی است که هر کس می‌تواند در شاخه‌های ملی، بین‌المللی و استانی آن عضو شود. بعد از عضوگیری مجمع تشکیل خواهد شد و عنان کار در دست مردم خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر علی دارابی (معاون میراث فرهنگی) به عنوان رئیس هیئت موسس معرفی شده است و این امر این شائبه را ایجاد می‌کند که این موسسه یک موسسه دولتی خواهد بود، گفت: آقای دارابی در واقع عضو هیئت موسس است و هیئت موسس بعد از شکل‌گیری انجمن و عضوگیری و در نهایت مشخص شدن هیئت مدیره کار خود را به اتمام می‌رساند. در نهایت این مجمع خواهد بود که اعضای هیئت مدیره را معرفی و رئیس هیئت مدیره را انتخاب خواهد کرد. 

او در خصوص حسابی که قرار است پول‌های خیرین در آن واریز شود و در نهایت در حوزه میراث فرهنگی خرج شود نیز گفت: وقتی یک شرکت ثبت می‌شود اساسنامه و حساب بانکی آن شرکت نیز ثبت می‌شود. این حساب نیزبه نام یک شخص نیست بلکه به نام شرکت خواهد بود. انجمن خیرین میراث فرهنگی نیز ثبت شده است و حساب بانکی مشخص خود را دارد. هر کدام از خیرین می‌توانند بر اساس خواسته و تمایل خود هر نوع کمکی را به این انجمن داشته باشند حتی می‌توانند اختصاصی برای یک استان یا یک شهر خاص کمک ارائه دهند و کمک‌های خود را برای ساخت موزه یا مرمت یک بنای خاص یا هر کدام از بناها و آثار تاریخی که تمایل دارند، هزینه کنند.

فعالی ادامه داد: ضمن آنکه در هر استان هزینه کرد برای مرمت و حفاظت هر یک از آثار تاریخی احصا شده و فهرست آثار تاریخی که نیازمند مرمت و صرف هزینه هستند، مشخص شده و این فهرست در حال حاضر در اختیار هر یک از خیرین می‌تواند قرار گیرد. اولویت اختصاص کمک هزینه از انجمن خیرین به آثار و میراث جهانی است و بعد از آن آثار ملی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. باز هم تکرار می‌کنم اگر خیری تمایل داشته باشد به اثر خاصی کمک کند، امکان پذیر است.

دیدگاه