جشن برداشت انار در کسنویه

  • 13 آبان 1402 - 11:39
جشن برداشت انار در کسنویه

انجمن زرتشتیان کسنویه با همکاری تنی چند از همکیشان هنرمند، جشنی به پاسداشت آبانگان و برداشت انار در خانه سنتی بختیار برگزار کرد.

گردهمایی جشن آبانگان و برداشت میوه پاییزی که نماد آن انار است در راستای زنده‌گرداندن آیین‌های کهن، به کوشش انجمن زرتشتیان کسنویه و همازوری همکیشان برگزار شد. برنامه از ساعت ۱۰ بامداد آدینه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی در هوایی بارانی آغاز شد. همراه‌شدن بارش، برگزاری جشن در باغ وقفی روانشاد رستم اردشیر و جایی روباز امکان نداشت، از این‌رو در خانه سنتی بختیار گردهم آمدند.

آبانگان از جشن‌های ماهیانه‌ی زرتشتیان است که در روز چهارم آبان‌ماه بر پایه‌ی سالنمای رسمی کشور و روز آبان از ماه آبان در گاهشمار زرتشتی برگزار می‌شود. جشن آبانگان به ستایش آخشیج (:عنصر) آب و پاس‌داشت آن ویژه شده است. ایرانیان کهن آب را پاک می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش، رنگ، بو و مزه‌ی آن، دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شست‌وشو به کار نمی‌بردند. زرتشتیان در این روز نیز همانند دیگرجشن‌ها به آتشکده‌ها می‌روند و برای گرامی‌داشت فرشته‌ی نگاهبان آب‌ها، به کنار جوی‌ها و قنات‌ها رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا که در ستایش آب سروده شده است) اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی می‌پردازند.

همچنین برپایه‌ی اساتیر، از آن‌جا که در روز چهارم آبان‌ماه (در سالنمای رسمی کشور) «زو» که یکی از پادشاهان ایران بود، با افراسیاب جنگید و او را شکست داد و از سرزمین خویش بیرون راند، ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند. دیگر آن‌که چون در زمانی برابر با هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیاری تلف شدند و برخی به سرزمینی دیگر رفتند. سرانجام در همین روز پس از پنج یا هفت سال، باران آغاز به باریدن کرد، از این‌رو ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند.

دیدگاه