نشست فعالان گردشگری فارس با مقامات اداره فرهنگ و گردشگری چین

  • 19 شهریور 1402 - 17:20
نشست فعالان گردشگری فارس با مقامات اداره فرهنگ و گردشگری چین

نشست هم‌اندیشی مسئولان و فعالان گردشگری فارس با هیأت مقامات اداره فرهنگ و گردشگری استان ژ جیانگ کشور چین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس صبح امروز ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ نشست مسئولان و فعالان گردشگری فارس با هیات ۹ نفره از مقامات اداره فرهنگ و گردشگری استان ژجیانگ کشور چین در هتل زندیه شیراز برگزار شد.

بنابراین گزارش در این نشست که به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس برگزار شد، روح‌الله روانشاد مسئول هماهنگی امور معاونت گردشگری این اداره کل ضمن خوش‌آمد گویی به گروه چینی گفت: این نشست به‌منظور هماهنگی و تبادل‌نظر در راستای تعاملات دوسویه هر دو استان در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری و صنایع‌دستی برگزارشده است.

روانشاد در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان فارس در حوزه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، ادبی ، طبیعی، مذهبی، گردشگری سلامت گفت: در شیراز باوجود حدود ۱۵۰۰ تأسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های بوم گردی و.، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و بیش از ۳۰۰۰ راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های خارجی ظرفیت مناسبی جهت پذیریش گروه های خارجی وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان در زمینه تورهای ورودی، خروجی و داخلی فعالیت دارند و نیز به لحاظ پتانسیل قوی استان در حوزه گردشگری سلامت و پزشکی تعدادی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی به تنوع فرهنگی و قومی فارس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تشکیل دبیرخانه ملی دائمی عشایر کشور دراستان از ظرفیت تورهای عشایر جهت معرفی آداب ، سنن و فرهنگ عشایر به گردشگران خارجی نیز استفاده می‌شود.

وی راه‌اندازی میز ملی گردشگری ادبی در شیراز را به لحاظ جایگاه این شهر در حوزه گردشگری ادبی وجود دو شاعر بزرگ، سعدی و حافظ شیرازی از دیگر اقدامات برای توسعه گردشگری و ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران خارجی دانست.

روانشاد به‌ضرورت تربیت راهنمایان گردشگری چینی‌زبان و همچنین آموزش طبخ غذاهای چینی در رستوران‌ها در جهت تأمین ذائقه گردشگران چینی نیز اشاره و درخواست همکاری دوجانبه نمود.

در ادامه این جلسه پنگ ژو معاون اداره فرهنگ و گردشگری استان ژجیانگ نیز ضمن ابراز خشنودی از حضور در شهر تاریخی و فرهنگی شیراز هر دواستان فارس و ژجیانگ را ازنظر آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی غنی دانست.

او با اشاره به برگزاری جشنواره سالانه فرهنگ و هنر ژجیانگ که به‌زودی در این استان برگزار می‌شود خواهان حضور گروه‌های هنری مختلف استان فارس شد.

پنگ ژو اظهار داشت: استان فارس به لحاظ قدمت و تمدن کهن وهمچنین نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در زمینه مرمت آثار تاریخی و پژوهش های باستان شناسی نیز غنی می باشد که ما می توانیم از ظرفیت نیروی انسانی متخصص فارس درا مور پژوهش و مرمت آثار تاریخی بهره ببریم.

او همچنین سرمایه گذاری درحوزه گردشگری را امری مهم وضروری دانست و از آمادگی سرمایه گذاران چینی درجهت ساخت هتل و سایر مراکز اقامتی و پذیرایی دراستان فارس خبرداد و گفت: با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و موسسات استان ژجیانگ می توان در زمینه آموزش زبان چینی و سایر آموزش های مورد نیاز بهره برد.

پنگ ژو گفت: دراستان ژجیانگ بیش از ۳۰۰۰ شرکت گردشگری فعالیت دارند و ۳۰۰ هتل که ۸۷ مورد آن تازه ساخت می باشدو درحوزه گردشگری خدمات رسانی می کنند.

وی به پیشرفت استان درحوزه گردشگری تا سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: پس از شیوع بیماری کرونا شاهد رکود صنعت گردشگری بودیم که هم اکنون با برنامه ریزی لازم زمینه های رشد مجدد صنعت فراهم آمده است.

او همچنین به عضویت این استان درسازمان های جهانی اشاره کرد و گفت: این استان با توجه به ظرفیت های مناسبت ودارا بودن ۲۰ منطقه گردشگری دولتی و ۲۷ منطقه گردشگری خصوصی میزبان نوزدهمین بازی های المپیک آسیا خواهد بود.

درادامه این نشست تخصصی مدیرکل هماهنگی و امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس نیز ضمن خیرمقدم به گروه اعزامی از کشور چین ، به ظرفیت های مختلف گردشگری استان اشاره کردو گفت: این استان دارای ۳۷ شهرستان وحدود ۵ میلیون نفر جمعیت می باشد.

سید مجتیی علوی به ارتباطات دوستانه دو کشور ایران و چین از دیرباز اشاره کرد وافزود: دوکشور ایران وچین در زمینه مبادلات فرهنگی، اجتماعی، تجاری و سیاسی از دیر باز ارتباطات مناسب و دوستانه ای داشته که در هیچ مقطع زمانی خللی درآن وارد نشده است .

وی همچنین به ثبت ۱۰ اثر استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد و وجود بیش از ۱۵۰۰ امامزاده جلیل القدر در استان و به ویژه وجود بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر بقاع متبرکه در شیراز را فرصتی برای جذب گردشگران علاقمند به گردشگری مذهبی قلمداد کرد.

علوی شیراز را قطب گردشگری سلامت در کشور وجنوب آسیا نام بردو این شهر را درزمینه پیوند اعضاء، پیوند کبد وسایر تخصص های پزشکی و از استان های سرآمد پزشکی درسطح کشور و میزبان مناسبی برای گردشگران حوزه سلامت بیان داشت.

ضرورت سرمایه گذاری درجهت افزایش هتل، مراکز اقامتی، حمل و نقل مناسب هوایی و آموزش راهنمایان چینی زبان دراستان از جمله نکات مهمی بود که اعضاء هیأت مذکور مورد تأکید قراردادند.

دراین جلسه امیر حسین حکمت نیا رئیس اداره گردشگری شهرداری شیراز و روسای تشکل های صنفی جامعه هتلداران، مهمانپذیران، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری، سفره خانه های سنتی، مجتمع های گردشگری، دبیر میز ملی گردشگری عشایر در فارس و همچنین ۹ نفر از اعضای هیات چینی حضور داشتند که به مذاکره و تبادل نظر درخصوص مسائل تخصصی گردشگری پرداختند.

دیدگاه