روزانه ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در فارس پُر می‌شود

  • 31 تیر 1402 - 10:20
روزانه ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در فارس پُر می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد که با هدف ممانعت از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و تبعات آن نظیر فرونشست، روزانه ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در این استان پُر می‌شود.

خلیل عبداللهی خاطرنشان کرد: در بعضی از نقاط این استان، حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باعث بروز و تشدید پدیده فرونشست شده است.

به نقل از استانداری فارس، عبداللهی افزود: با هدف ممانعت از ادامه برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب و تشدید پدیده فرونشست و تبعات منفی آن، روزانه ۱۰ چاه غیرمجاز در نقاط مختلف این استان پُر و مسلوب المنفعه می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از نظرات اساتید دانشگاه برای بررسی این چالش و راهکارهای حل آن، گفت: فعالیت شرکت آب منطقه‌ای فارس و فرمانداران شهرستان‌های استان برای پُر کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از حفر چاه‌های جدید افزایش چند برابری داشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، تمام مجموعه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در زمینه مدیریت مصرف آب و مقابله با استفاده غیرمجاز و بی رویه از منابع آبی فعال هستند.

عبداللهی ادامه داد: مطالعاتی در خصوص آن دسته از مناطقی که بیشتر در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند توسط یک پژوهشکده در ستاد مدیریت بحران کشور در حال انجام است.

این مقام مسئول در استانداری فارس با اشاره به حادثه فرونشست بخشی از خیابان لطفعلی خان زند شیراز در سال گذشته و رانش بخشی از دامنه کوه در بلوار جمهوری اسلامی این شهر در سال ۹۷، افزود: بر همین اساس به شهرداری‌های استان موضوع ممنوعیت ساخت و ساز در مناطقی که احتمال فرونشست یا رانش زمین وجود دارد، ابلاغ شده است.

دیدگاه