اسدی: برای تحول شهردار شدم و وامدار هیچ‌کس نیستم

  • 13 تیر 1402 - 14:26
اسدی: برای تحول شهردار شدم و وامدار هیچ‌کس نیستم

اولین جلسه هم‌افزایی و همفکری اصحاب رسانه‌ و شهردار شیراز، به همت بسیج رسانه استان فارس برگزار و طی آن مطالبات، نقدها، نظرات و راهکارهایی در زمینه‌های معضل روزافزون ترافیک، چاره‌اندیشی برای سدکنندگان معابر پیاده و سواره، پرداختن به منظر شهری، ایجاد الگوهای مهربانی در شیراز و البته انتخاب مدیران و معاونان شهرداری و … مطرح شد.

صبح دوشنبه، ساختمان فکرت، میزبان جلسه هم‌افزایی گروهی از اعضای بسیج رسانه استان فارس که عمدتا در حوزه شهری فعالیت می‌کنند و شهردار شیراز با عنوان “سومین حرم اهل بیت(ع) بایدها و نبایدها” بود و در ابتدا، شماری از فعالان رسانه به طرح نقدها، نظرات، دیدگاه‌ها و راهکارهای خود با هدف بهبود وضعیت کنونی مدیریت شهری پرداختند.

مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی حاضران در جلسه به لزوم ساماندهی و مدیریت مناسب دستفروشان و بارفروشان در نقاط مختلف شهر، کمبود فضاهای استاندارد پارک خودرو، ترافیک سنگین، اثرگذار نبودن اقدامات در زمینه فرهنگی و اجتماعی به ویژه آموزش و ارتقاء فرهنگ شهروندی، لزوم توجه به زیبایی‌های بصری شهر و … اختصاص داشت.

بافت تاریخی و اهمیت ساماندهی آن به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب شهرک‌های گردشگری یا سینمایی، لزوم معرفی هرچه بیشتر و مطلوبتر شیراز، ایجاد زیرساخت‌های رفاه شهروندی اعم از مسیرهای عابرپیاده ایمن، تسهیل دسترسی به اماکن رفاهی، خدماتی، زیارتی و سیاحتی و …. بخش دیگری از موضوعات مطرح شده از سوی حاضران در این نشست بود.

یکی از مباحث مطرح، لزوم شناساندن هرچه بیشتر شیراز به عنوان شهر مهربانی، با تغییر در رنگ‌ها و المان‌ها و خودروها و ایجاد تفاوت در نوع تعامل بین سازمان‌های شهرداری با شهروندان بود.

در این جلسه همچنین نکاتی پیرامون علت بروز تخلف در شهرداری و راهکارهای کاهش این تخلفات و پیشگیری از وقوع آنها، بحث حفظ باغ‌های باقیمانده به ویژه در محدوده قصردشت و چاره‌اندیشی در خصوص جمع کنندگان ضایعات و …. مطرح شد.

شهردار شیراز در بخشی از این جلسه، با بیان اینکه، مدیریت شهری باید همواره شنونده نقدها، نظرات و دریافت کننده دیدگاه‌ها و راهکارها باشد، لزوم اطلاع‌رسانی گسترده از اقدامات و فعالیت‌ها را متذکر شد.

محمدحسن اسدی از حاضران درجلسه درخواست کرد که به عنوان یک کار و مطالبه رسانه‌ای، مشخص شدن یک تعریف برای کار فرهنگی و تعیین حدودی از اقدامات فرهنگی که برعهده مدیریت شهری، طرح موضوع و روشن شود.

اسدی با تاکید براینکه، امیدآفرینی در شرایط کنونی باید به یک اصل تبدیل شود، گفت: من هیچ تمایلی برای تصدی پست شهرداری نداشتم، به عنوان نماینده مردم به شورا وارد شده بودم و قصدم دنبال کردن مطالبات و خواسته‌های موکلانم در شیراز بود، اما اکنون که حدود ۹ ماه از انتخابم می‌گذرد، به هیچ عنوان پشیمان نیستم.

او با بیان اینکه از ابتدای تصدی پست شهرداری، اهتمام جدی بر ایجاد تحول در شیراز داشته است، گفت: اعتقاد دارم که امروز شهرداری شیراز به سمت یک شهرداری مقتدر حرکت خود را آغاز کرده است و به این مهم خواهد رسید.

اسدی با اشاره به جایگاه شیراز در نگاه جهانی، لزوم مد نظر داشتن این جایگاه و تلاش برای حفظ و ارتقاء آن را یک ضرورت توصیف و تاکید کرد که همه شهروندان در این زمینه مسئولیت دارند و ما مشارکت همگان را استقبال می‌کنیم.

تخلفات مدیران شهرداری

وی در خصوص پرونده‌های شکل گرفته در مورد برخی مسئولان سابق و کنونی سازمان‌های شهرداری شیراز گفت: به نظر می‌رسد تا زمانیکه اتهامی اثبات و حکمی صادر نشده، کسی مجرم نیست و به لحاظ قانونی و اخلاقی، پرداختن به این مباحث آثار مثبتی نخواهد داشت؛ قطعا اطلاع‌رسانی در این زمان تنها برعهده دستگاه قضایی و مسئولان آن است.

ساماندهی دستفروشان

اسدی، دستفروشی را یک پارادکس شهری دانست و گفت: از یک سو، افرادی هستند که به عنوان دستفروش شناخته می‌شوند، کسانیکه به دنبال کسب معیشت حلال هستند، اما از طرفی، تضییع حقوق شهروندان به دلیل اشغال معابر سواره و پیاده مطرح است. البته وظیفه شهرداری تنها معابر پیاده و ساماندهی آن است و در معابر سواره، وظیفه دیگر سازمان‌هاست.

ترافیک و لزوم بازشدن گره آن

او بدون پرداختن به انتقادهای مطرح در خصوص معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، گفت: ترافیک امروز مشکل همه شهرهای بزرگ ایران و سراسر جهان بوده و هر شهری راهکاری را برای کنترل آن انتخاب کرده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه ایجاد بی‌آرتی، توسعه قطارشهری، ایجاد محدودیت ترافیکی یا طرح‌های زوج و فرد و …. از راهکارهای مدیریت ترافیک به شمار می‌رود؛ گفت: امیدوار هستیم که طی ماه‌های آینده شاهد اقداماتی اثرگذار در زمینه ترافیک در شیراز باشیم.

ایجاد خط بی آر تی و اجرای طرح ترافیک در شیراز

اسدی گفت: طرح ایجاد خط بی‌آرتی، حد فاصل شهرک گلستان تا میدان نمازی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده اجرایی شود.

شهردار همچنین از اجرایی شدن طرح ترافیک در قالب تردد زوج و فرد خودروها در محدوده‌ای از شیراز خبر داد و گفت: این طرح طی یک ماه آینده به شکل آزمایشی اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه شاخص‌های شهر شاد، متعدد بوده و دسترسی مناسب به مراکز رفاهی و درمانی، حمل و نقل ایمن و آسان و … شماری از آنهاست، گفت: یکی از برنامه‌های مهم شهرداری، توسعه خطوط مترو است.

شهردار شیراز گفت: خط یک مترو شیراز زمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی کلنگ‌زنی و سال ۹۶ به شکل کامل افتتاح شد؛ اما سرعت اجرای خط ۲ به حدی بوده که امیدوار هستیم فاز یک آن را تا دهه فجر امسال و فاز دوم را تا تابستان سال ۱۴۰۴، آماده افتتاح کنیم.

اسدی از اجرای شدن مرحله حفاری خط سوم مترو شیراز تا قبل از پایان تابستان امسال و با استفاده از دستگاه تی‌بی‌ام، خبر داد و گفت: احداث هر یک کیلومتر تونل مترو، هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، اما علیرغم همه مشکلات، این قدم بزرگ را بر می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه، نوسازی ناوگان تاکسیرانی با وارد شدن هزار دستگاه تاکسی، بهسازی ناوگان اتوبوسرانی با ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه قطارشهری و بی آر تی، منجر به گره‌گشایی از مشکل ترافیک خواهد شد، گفت: یکی از مباحث بسیار مهم، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

اسدی خاطرنشان کرد که باید شهروندان به استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی، ترغیب شده و بهره گیری از این امکان را به استفاده از خودروهای شخصی، ترجیح دهند.

فشاری برای انتخاب مدیران شهرداری وجود ندارد

او با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته حتی یک نیروی انسانی به شهرداری شیراز اضافه نشده است، گفت: سال گذشته ۳۵۰ نفر از نیروهای شهرداری بازنشسته شدند و این یک رکورد محسوب می‌شود.

اسدی ضمن یادآوری اینکه طی این مدت یک بازنشسته دیگر دستگاه‌ها در شهرداری تحت هیچ قرارداد و عنوانی جذب نشده است، گفت: من آمده‌ام که شهرداری را درست کنم؛ براین عهد هستم.

شهردار شیراز ادامه داد: از نظر من یک مدیر باید تعامل مطلوبی داشته باشد، لذا در انتصاب مدیران و معاونان تحت فشار خاصی نیستیم، اگرچه توصیه و پیشنهاد وجود داشته است.

اسدی با تاکید براینکه آنچه شهرداری انجام می‌دهد، مبتنی بر تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر است، گفت: شیراز را بی‌تردید می‌توان یکی از تمیزترین شهرهای ایران دانست، زیرا شهروندان متمدن و بافرهنگی دارد و سازمان مدیریت پسماند هم با یک برنامه مشخص و دقیق کار جمع آوری و انتقال و دفع زباله را انجام می‌دهد.

شهردار شیراز، ضمن بیان اینکه برای نخستین بار، ۳۲۵۰ میلیارد تومان از کل بودجه این مجموعه، از محل درآمدهای پایدار حاصل خواهد شد، گفت: در زمینه کسب درآمدهای پایدار، برنامه‌های مختلفی را خواهیم داشت.

اسدی با اقرار به وضعیت نابسامان کمربندی شیراز، خاطرنشان کرد که محدوده ۱۸ کیلومتری تحت مدیریت این مجموعه، به زودی شاهد اجرای اصلاحات و اقداماتی خواهد بود.

هیچ کس در برابر تخلف مصون نیست

شهردار شیراز با تاکید براینکه هیچ یک از کارکنان این مجموعه در برابر تخلف مصونیت ندارد، گفت: من مدیون هیچ فرد یا گروهی نیستم و در چارچوب قانون و وظایف قانونی فعالیت خواهم کرد.

اسدی ادامه داد: به همه مدیران و مسئولان در شهرداری تاکید کرده‌ام که سفارش‌پذیر نباشند و آنچه قانونی‌است را دنبال کنند.

ایجاد شهربازی در شیراز

شهردار همچنین از برنامه‌ریزی و اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای احداث مجموعه شهربازی در پارک آزادی شیراز و همچنین یک شهربازی متوسط مقیاس در محدوده کوه نور و احداث پارک ۱۱۰۰ هکتاری خبر داد.

اسدی گفت: واگذاری سینماجوان به دلایلی معطل مانده بود اما سه روز قبل پاکت‌های مناقصه باز شد و به‌زودی تکلیف این مکان فرهنگی و هنری مشخص می‌شود.

اصلاح هندسی میدان قصردشت

شهردار شیراز گفت: برای بهبود وضعیت ترافیک در میدان قصردشت و مدیریت ترافیک در این محدوده، قصد اجرای تقاطع غیرهمسطح نداریم.

اسدی گفت: در این محدوده و سه راه قدوسی، اصلاح هندسی را اجرا خواهیم کرد و برهمین اساس شهرداری‌های مناطق یک و شش، به دنبال انجام کار تملک در محدوده میدان قصردشت، پیگیر کار هستند.

دیدگاه