هشدار درباره فروپاشی ولتاژ در صورت عدم مدیریت مصرف برق

  • 28 خرداد 1402 - 11:33
هشدار درباره فروپاشی ولتاژ در صورت عدم مدیریت مصرف برق

یدالله حقیقی، مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس گفت: در صورتی که مصرف برق در کشور مدیریت نشود با پدیده فروپاشی ولتاژ یا واگرایی که منجر به خاموشی سراسری شبکه می‌شود، روبه‌رو خواهیم شد.

حقیقی که امروز در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود: تلاش صنعتگران این است که به سمت خاموشی سراسری نرویم.

او در توضیح واگرایی شبکه برق خاطرنشان کرد: واگرایی شبکه به این معنی است که کل شبکه به طول یک هفته از کار می‌افتد و خاموشی سراسری به وجود خواهد آمد، اما تمام ارکان صنعت برق در تلاش هستند که حتی به آن نزدیک هم نشویم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس در پاسخ به این سئوال که تا چه زمانی در تابستان‌ها مشکل برق خواهیم داشت، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی بسیار پائین باشد این مشکلات همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

حقیقی با اشاره به اینکه تعرفه‌ها و قیمت هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند، اظهارداشت: در شرکت برق منطقه ای فارس قریب به ۷۰۰ پروژه ابلاغ شده که نیاز مالی امروز آن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که در شرایط کنونی تحقق آن سخت است.

مدیرعامل برق منطقه ای فارس به پیش بینی ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی در تولید و مصرف اشاره کرد و گفت: صرفه جویی ها در بخش های مختلف صنعت، اداری و خانگی خواهد بود که  در حوزه اداری تا ۱۰۰۰مگاوات مدیریت بار باید انجام گیرد.

حقیقی بیان کرد: دو تکلیف در حوزه اداری مشخصا ابلاغ و اعلام شده است که ۳۰ درصد در ساعات اداری و ۶۰ در ساعات غیراداری باید صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه در این ابلاغ ها خواسته شده تا وسایل سرمایشی روی ۲۵ درجه تنظیم شود، گفت: عمده دستگاه های وردتی و سرمایشی کشور متناسب با اقلیم تولید نمی شوند و استاندارد مشخصی برای آنها رعایت نمی شود.

حقیقی گفت: به ازای هر درجه افزایش درجه حرارت دستگاه سرمایشی تا ۴ درصد در میزان انرژی می توان صرفه جویی کرد و اگر از ۱۸ روی ۲۵درجه تنظیم شود، ۲۰ درصد صرفه جویی انرژی خواهیم داشت.

مدیرعامل منطقه ای فارس ادامه داد: در حوزه خانگی عمده مشکل در تابستان است و سیستم های سرمایشی که وارد مدار می شوند مربوط است.

وی ادامه داد: در فارس حدود ۲۲۰۰ مگاوات فقط به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و در کل کشور این عدد ۳۵ هزار مگاوات است، بطور کلی۵۰ درصد هدر رفت اختصاصا مربوط به سیستم های سرمایشی است.

حقیقی گفت: وزارت نیرو باید ۴ تا ۵ ساله زمان و  ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه کند تا بتواند تولید ۱۰۰۰مگاواتی نیروگاه برقی حرارتی داشته باشد و ۹۰ روز پیک بار را پشت سر بگذارد.

مدیرعامل برق منطقه ای ادامه داد: در بخش کشاورزی پیش بینی می شود ۲۶۰۰ مگاوات مدیریت بار انجام گرفته شود.

وی با بیان اینکه اکثر چاه های کشاورزی در استان فارس به سیستم های کنترلی مجهز شده اند، گفت: با این کنترل از راه دور در ساعات اوج بار این سیستم به شبکه نیز کمک می کند.

حقیقی با بیان اینکه در حوزه صنایع ۶۳۰ هزار واحد صنعتی در کشور مستقر است که به سه دسته تقسیم شده اند، عنوان کرد: این دسته بندی دارای گروه الف، ب و ج است که گروه الف ۵۸۰ هزار واحد به خود اختصاص می دهد و برای این گروه هیچ نوع محدودیت باری اعمال نخواهد شد.

حقیقی تصریح کرد: این‌بدان‌معنی است که بالای ۸۷ درصد صنایع در تابستان با مشکل مواجه نخواهند‌شد.

 مدیرعامل برق منطقه ای افزود: گروه ب در شهرک های صنعتی مستقر هستند و برای این‌گروه یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۲ خاموشی در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: در گروه ج ۳۰۰ واحد در کل کشور وجود دارد که عموما صنایع انرژی بر هستند این آمار در فارس به ۱۰ صنعت سیمان، دو صنعت فولاد و ۵ کربنات سدیم و به طور کلی ۱۷ صنعت انرژی بر دسته بندی می شود که با همکاری وزارت صمت دفاتر تخصصی برای آنها راه اندازی شده است.

حقیقی گفت:خط قرمز وزارت نیرو بخش خانگی است که تمام ارکان دولت این است که خاموشی در این بخش انجام نشود. 

وی با بیان اینکه ابزار تشویقی و تنبیهی در این بخش انجام گرفته است، افزود: در شهرستان ها و بخش اداری،تفاهم نامه ای با هر مجموعه ای که دیزل ژنراتور داشته باشد امضا شده است و بیش از ۱۰ برابر تعرفه های فعلی با آنها قرارداد بسته می شود.

حقیقی اضافه کرد: در حوزه صنایع هر صنعتی بتواند ظرفیت جدید بلا استفاده ای وارد شبکه برق کند به همان میزان مشمول تخفیف خواهد شد. 

 وی با طرح این سوال که آیا مجموعه های پر مصرف اعمال قانون شده اند یا خیر، گفت: در همین ایام برخی ادارات کل با جدیت به مرحله خاموشی رسیده اند ، سال قبل هم موارد مختلفی داشتیم‌؛ بازدیدهای دوره ای مشخص از ادارات در مدیریت توزیع در حال انجام است‌.

وی با اشاره به اینکه سرقت کابل تنها معضل نیست و سرقت دکل ها هم انجام می گیرد، تصریح کرد: ۳ تا ۴ هزار پلیت و نبشی تشکیل دهنده دکل های برق است که سارقین کم کم شروع به باز کردن آن می کنند و تا ارتفاعات بالا و حتی تا میدان خطوط این نبشی ها به سرقت می روند.

وی در پایان گفت: امیدوار به آینده روشن صنعت برق هستیم چرا که متخصص ترین نیروها در این صنعت تمام قد و بدون کمترین چشم داشت در حال خدمت هستند.

دیدگاه