ابراز امیدواری مکزیکی‌ها برای توسعه روابط فرهنگی و گردشگری با ایران

  • 13 اردیبهشت 1402 - 13:27
ابراز امیدواری مکزیکی‌ها برای توسعه روابط فرهنگی و گردشگری با ایران

لورنا پینان ریورا، رئیس گروه دوستی ایران و مکزیک که به شیراز سفر کرده بود، ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری روابط گسترده‌تری داشته باشند.

پینان که امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در یک نشست همراه با محمد فرخ‌زاده معاون گردشگری استانداری فارس حضور داشت، گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و مکزیک گروهی از استان‌های مختلف کشور مکزیک است که برادری و خواهری‌مان را با ایران اعلام می‌کنیم.

او افزود: ایران و مکزیک اشتراکات بسیاری دارند که این نقاط مشترک می‌تواند زمینه را برای توسعه روابط فراهم کند.

ماریا النا پرز ژان دیگر عضو گروه دوستی ایران و مکزیک نیز گفت: اولین بار در ۱۷ سالگی یک ترانه به زبان فارسی را گوش کردم و از کودکی آرزو داشتم که پرسه‌پولیس (تخت‌جمشید) را ببینم؛ از آن زمان سال‌های زیادی می‌گذرد و حالا بعد از گذشت این همه سال خوشحالم که تخت‌جمشید را ببینم. 

او ابراز امیدواری کرد که ایران و مکزیک بتوانند تبادل فرهنگی داشته باشند.

خاویر گونزالکس سیریون از دیگر اعضای این گروه هم گفت: مکزیک اقتصاد قدرتمندی دارد و ما حدود ۵۰۰ هزار میلیون دلار صادرات داریم که نشان دهنده اهمیت اقتصاد در این کشور است.

او افزود: در گذشته آمریکا و چین به عنوان ۲ قطب اقتصادی در دنیا به شمار می‌رفتند اما ما همچنان معتقدیم که اقتصاد محلی در هر منطقه‌ای توسعه یابد و امیدواریم که شاهد رونق گرفتن این اقتصاد در ایران و مکزیک باشیم.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط اقتصادی ویژه با ایران پیش بگیریم و ۲ کشور ایران و مکزیک همگام با دنیا که در حال تغییر است متحول شوند.

گونزالکس سیریون اظهار کرد: پیام مردم مکزیک به ایران دوستی و صلح است و امیدواریم بتوانیم در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی روابط خوبی با ایران داشته باشیم.

 محمد فرخ‌زاده نیز در این نشست گفت: فارس استانی پهناور است و با ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه‌های مختلف و با تمام توانمندی‌ها آمادگی کامل خود را برای مراودات فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و سلامت اعلام می‌کنیم و امیدواریم این روابط در آینده روز به روز افزایش یابد.

روابط ایران و مکزیک از اواخر قاجار آغاز شد و اکنون ۱۲۴ سال است که دو کشور دارای مراودات در زمینه‌های مختلف هستند. مکزیک یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست.

دیدگاه