آغاز جوجه‌آوری فلامینگوها در بختگان

  • 22 فروردین 1402 - 13:43
آغاز جوجه‌آوری فلامینگوها در بختگان

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد که وضعیت فلامینگوها در تالاب بختگان به شکل مستمر پایش می‌شود.

لیلا جولایی سه‌شنبه ۲۲ فروردین به خبرنگاران گفت: به دنبال بارش‌های نسبتان خوب پائیز و زمستان سال قبل و با توجه به مشاهده پهنه‌های آبی در تالاب بختگان، احتمال بازگشت فلامینگوها به این دریاچه، پیش‌بینی شده و از اوایل اسفند کار پایش وضعیت این پرندگان مهاجر در دستور پایش قرار گرفته بود.

جولایی گفت: با برنامه‌ریزی اداره پارک ملی بختگان، وضعیت این تالاب و کلنی‌های جوجه‌آور فلامینگوها در این بستر آبی، توسط ماموران به شکل منظم پایش شده است.

این مقام مسئول همچنین به استفاده از تجهیزات جدید نظیر پهپاد و ریزپرنده‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: از اواخر اسفند سال گذشته شاهد آغاز لانه‌سازی فلامینگوها در این تالاب بودیم و اوایل فروردین، نشستن این پرنده مهاجر بر روی تخم‌ها، مشاهده و ثبت شد.

جولایی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان رطوبت تالاب بختگان و آبگیری تالاب‌های همجوار، فلامینگوها در این منطقه برای تغذیه جوجه‌ها در حال حاضر  مشکلی ندارند.

این مقام مسئول در حفاظت محیط زیست فارس گفت: تَشَکُل محلی “روستای بستروم” نیز که طی سال‌های گذشته همکاری خوبی در حفاظت از این زیستگاه داشته، اکنون هم با ماموران اجرایی این اداره در پایش وضعیت کلنی‌های پرندگان فعال است.

جولایی با بیان اینکه سازمان مردم نهاد مذکور، ضمن پایش روزانه کلنی‌ها، ثبت و ارسال گزارش جوجه آوری را بر عهده دارد، گفت: در صورت لزوم نسبت به انتقال آب و رهاسازی در بستر دریاچه اقدام خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس گفت: موفقیت جوجه آوری در پرندگان با توجه به شرایط زیستگاه، غالبا پایین‌تر از ۵۰ درصد است و بخشی از زادگان پیش از باز شدن تخم‌ها و برخی در دوران جوجگی از بین می روند و طبیعت سازگارترین‌ها را انتخاب می‌کند.

دیدگاه