موزه بابل در اختیار میراث فرهنگی باقی می‌ماند

  • 20 فروردین 1402 - 6:36
موزه بابل در اختیار میراث فرهنگی باقی می‌ماند

اداره اوقاف با حکم قضایی قصد داشت موزه بابل را به حوزه علمیه تبدیل کند اما صادق برزگر، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفته این موزه در اختیار میراث فرهنگی باقی می‌ماند.

این ساختمان در سال ۱۳۰۷ شمسی به عنوان «بلدیه» (شهرداری) احداث شده است.

به گزارش خرگزاری میراث آریا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه از اواسط دهه ۹۰ شمسی حوزه علمیه بابل با توجه به اینکه در گذشته و در دوره صفویه در نزدیکی گنجینه مدرسه علوم دینی قادریه فعالیت می‌کرد، گفت: حوزه علمیه بابل با استناد به وقفنامه‌های آن زمان ادعا کرد این موزه در عرصه این مدرسه علوم دینی ساخته شده است.

او با بیان اینکه در دوره رضا شاه این مدرسه کاملا تخریب و ساختمان بلدیه جایگزین آن شد، افزود: در سال ۹۲ شهرداری بابل ساختمان موزه را به حوزه علمیه واگذار و حوزه علمیه هم خواستار پرداخت اجاره از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران شد.

برزگر تصریح کرد: این اجاره تاکنون پرداخت نشده به همین دلیل در تاریخ ۱۴ فروردین سال جاری حوزه علمیه حکم تخلیه و پلمپ این ساختمان را می گیرد تا مجدد کاربری مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه را پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: در جلسه با حضور فرماندار قرار شد قرارداد اجاره بین میراث فرهنگی مازندران و حوزه علمیه بابل بسته تا اجاره به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت شود.

برزگر گفت: با اعلام میزان اجاره درخواستی حوزه علمیه، موزه بابل دوباره راه اندازی می‌شود و با توجه به قرار داشتن در مرکز شهر و تبعات اجتماعی آن، حوزه علمیه موافق با این است که به صورت اجاره، در اختیار میراث قرار داشته باشد.

دیدگاه