«لزوم تعیین جریمه‌های سنگین برای جلوگیری از تخریب باغ‌های شیراز»

  • 03 بهمن 1401 - 16:31
«لزوم تعیین جریمه‌های سنگین برای جلوگیری از تخریب باغ‌های شیراز»

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز خواهان تعیین جریمه‌های سنگین برای جلوگیری از تخریب باغ‌های این کلانشهر شد.

زارعی که دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: تخریب‌ها باغ‌ها در یک پروسه زمانی ٢٠ ساله در انجام شده و خشکسالی نیز بهانه خوبی برای توجیه این خشک کردن‌ها بوده است.

به گفته او، جریمه‌هایی که اکنون برای تخریب باغ‌های شیراز تعیین می‌شود، مناسب و بازدارنده نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: ستاد باغ‌ها به جای اقدماتی که بیشتر جنبه شهرسازی دارد به سمت صیانت از باغ‌ها گام بر دارد.

زارعی همچنین از آغاز عملیات اجرایی برای ساخت اولین تصفیه‌خانه لوکال (محلی) در باغ‌های قصردشت و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان خبر داد.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: ظرفیت این تصفیه خانه ١٠٠ لیتر بر ثانیه و ٨۶٠٠ مترمکعب در شبانه روز است و این اقدام با هدف تامین بخشی از نیاز آب باغ‌های محدوده قصردشت شیراز احداث می‌شود.

او با اشاره به کمبود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای آبیاری فضای سبز شیراز، اضافه کرد: استفاده از پساب فاضلاب و آب‌های خاکستری برای تامین بخشی از آب مورد نیاز حفظ و نگهداری باغ‌ها و فضای سبز شهری در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با تاکید بر لزوم حفظ باغ‌های شیراز با استفاده از ابزارها و روش‌های گوناگون، گفت: امروز شاهد دوگانگی وظایف میان مناطق شهرداری با ستاد باغ‌ها هستیم لذا باید در شرح وظایف چگونگی حفظ باغ‌ها و صیانت از آن‌ها تجدیدنظر شود.

در همین حال محمدمهدی اسماعیلی، سرپرست اداره استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز ۲ بهمن گفته بود: مساحت باغات گروه یک شیراز اکنون ۹۸۶ هکتار است که حفاظت از آن خط قرمز مدیریت ارشد استان و شیراز است.

به گفته اسماعیلی، باغات گروه یک شیراز به آن دسته از باغهای سرسبز این شهر در محدوده قصردشت گفته می‌شود که شهرداری شیراز و استانداری فارس اجازه تغییر کاربری حتی یک مترمربع از این باغات را نمی دهد.

او با بیان اینکه در حال حاضر مجموعا هزار و ۴۳۱ هکتار باغ در شیراز وجود دارد، گفته: مساحت باغات گروه یک شیراز اکنون ۹۸۶ هکتار است و گروه ۲ نیز شامل ۱۸ هکتار و حریم کمربندی سبز شیراز می شود.

سرپرست اداره استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز افزود: ۳۷ هکتار از باغات شیراز نیز در گروه ۳ شامل بافت روستایی مانند مهدی آباد و دینکان قرار دارد.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه ۷۸ هکتار از باغات شیراز نیز در قالب گروه ۴ و ساخت و سازهای پراکنده در سطح شهر شیراز قرار دارد به ایرنا گفت: باغات فاز یک گروه ۵ شیراز نیز ۱۷۱ هکتار در منطقه دراک و ۵۲ هکتار نیز در مناطق دنا و صرافی قرار گرفته است.

اسماعیلی ادامه داد: در فاز ۲ گروه ۵ باغات شیراز نیز ۸۹ هکتار باغ وجود دارد که جمعا در قالب همه گروه های باغات هزار و ۴۳۱ هکتار باغ در شیراز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت ارشد شهری و استانی فارس برای حفظ باغات گروه یک شیراز پافشاری دارد و هیچ نوع تغییر کاربری در این حوزه اجازه داده نمی شود گفت: بر اساس قانون می توان باغ های فاز یک گروه پنج را با هدف نگهداری از باغات گروه یک تغییر کاربری داد.

دیدگاه