کمبود ذخایر ۳ گروه خونی در فارس شدید است

  • 26 دی 1401 - 16:33
کمبود ذخایر ۳ گروه خونی در فارس شدید است

مدیرکل انتقال خون فارس ضمن اعلام هشدار شدید کمبود خون و ذخایر خونی سه گروه o منفی، A مثبت و B مثبت در استان، از مردم خواست تا هر چه سریعتر نسبت یه اهدای خون طی امروز و فردا اقدام کنند.

مجید اکبرزاده بیان کرد: معمولا در فصول سرد سال به دلیل ابتلای بیشتر مردم به بیماری‌های مختلف تنفسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا با کاهش مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون مواجه هستیم.

او ادامه داد: از طرفی امسال و طی روزهای اخیر با برودت هوا، شاهد کاهش مراجعه بیشتر به پایگاه‌های اهدای خون در استان هستیم.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین اوج گیری مجدد ابتلا به کرونا را مزید بر علت دانست و گفت: مردم اطمینان داشته باشند که در پایگاههای اهدای خون، پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی به صورت کامل اجرا می‌شود و در صورتی که فردی علائم مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا یا انفولانزا باشد به وی اجازه ورود به سالن اهدای خون داده نمی‌شود، لذا مردم با خیال راحت می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

اکبرزاده اضافه کرد: از آنجا که بیماران دارای بیماری تالاسمی و سرطان و همچنین مادران باردار، تصادفات جاده‌ای، اعمال جراحی پیوند و باز قلب و …نیاز به مصرف مداوم خون دارند که باید تامین شود، از همشهریان خواهشمندیم در اسرع وقت نسبت به اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس خاطرنشان کرد: هر فرد با مراجعه به پایگاه اهدای خون نهایتا ۲۰ دقیقه زمان صرف می‌کند اما حداقل به سه بیمار جان تازه می‌بخشد.

او گفت: با توجه به گسترش زیرساخت‌ها در حوزه درمان فارس نیاز است تا انتقال خون استان در حوزه‌های توزیع و فرآورده‌های خونی برنامه ریزی توسعه داشته باشد و در غیر این صورت در آینده نه چندان دور بحث تحویل فرآورده‌های خونی به عنوان زنجیره اصلی درمان با  اختلال مواجه می‌شود؛ لذا با توجه به محدودیت بودجه‌های دولتی از خیران نیک اندیش دعوت می‌کنیم تا نگاه ویژه‌ای به خون داشته باشند، چرا که ادامه حیات برخی افراد به فرآورده‌های خونی گره زده شده است.

اکبرزاده اعلام کرد که پایگاه انتقال خون قوامی و نمازی از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح  تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه و روزهای جمعه از ساعت ۸ تا ۱۹ آماده پذیرش اهدا کنندگان خون است.همچنین در شهرستان‌های آباده، داراب، جهرم، فسا، لامرد، کازرون و مرودشت از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ ظهر پذیرای مراجعه کنندگان هستند.

دیدگاه