با سردتر شدن هوا؛ حیوانات و پرندگان به مناطق مسکونی فارس پناه می آورند

  • 18 دی 1401 - 17:21
با سردتر شدن هوا؛ حیوانات و پرندگان به مناطق مسکونی فارس پناه می آورند

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان فارس هشدار داد که با توجه به بارش برف و افزایش سرمای هوا در نقاط مختلف این استان احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی دور از انتظار نیست ، در این شرایط پرندگان و حیوانات وحشی به مناطق مسکونی پناه می آورند و لازم است با آنان مهربان باشیم.

لیلا جولایی، روز یکشنبه ضمن اشاره به برخی نکات برای مواجهه با حیات‌وحش در فصول سرد سال، گفت: با توجه به بارش برف و باران و سرمای هوا در اکثر نقاط استان، امکان دارد که گونه‌های جانوری حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی بافت های شهری نزدیک شوند.

جولایی از هم شهروندان و علاقمندان به محیط زیست، درخواست کرد در صورت مشاهده حیات وحش، ضمن اطلاع به ماموران محیط زیست با شماره تماس ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه‌های جانوری ارزشمند، انجام دهند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش فارس گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که پیش از همه چیز باید از گرفتن و یا آزار و اذیت آن‌ها خودداری کنند.

جولایی خاطرنشان کرد که ادارات حفاظت محیط زیست در استان فارس همانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم را برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش استان، انجام خواهند داد.

به گفته وی ، هر ساله همزمان با آغاز فصل سرد سال با ورود حیات وحش به محدوده حریم‌ شهرها، روستاها، زمین‌های کشاورزی و در برخی موارد نیز با حمله برخی گونه‌های حیات وحش به دام به‌منظور تامین منابع غذایی مواجه می‌شویم اما در بسیاری از موارد نزدیکی حیات وحش به این مناطق می‌تواند علاوه‌بر ایجاد خطر برای افراد برای این حیوانات نیز خطرناک باشد.

از این رو با توجه به سرد شدن هوا، پوشیده شدن طبیعت از برف و کاهش طعمه احتمال ورود گونه هایی نظیر گرگ، شغال و روباه به مناطق مسکونی در شیراز و سایر شهرهای فارس برای تامین طعمه زیاد است.

دیدگاه